Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Nu när det blivit lite fläckvis halt här i södern med, så har även jag fått smaka på gen 5 häromdagen. Jag skulle ut på en landsväg och gasade på, då bilen spann loss innan jag kom iväg. Detta har jag aldrig upplevt tidigare på min förra XC70, trots 70 hästar mer i den...
Så jag vet inte om jag är så jätteimpad på min nya bil ang detta...
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Mange hissige svensker her? :D . Jeg har ikke testet med tilhenger, men i bratte bakker på dårlig grusvei og er imponert ! Min bil er automat , setter på handbrekket og bilen i d, drar igang uten hjulspinn. Det kan godt hende at med manullt gear og hard bruk av gass og clutch kan få den til å spinne hvis man går inn for det.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
torkild skrev:Mange hissige svensker her? :D
Nu skall vi inte skapa en internationell konflikt av detta :mrgreen:
Användarvisningsbild
av 2013xc70
llesrof skrev:
Helt enig, FN har nok og gjøre! Vi camper i Karlstad på sesong plass og er nærmest halvsvensker! :D Litt humor trengs i blant! Jeg lurer på om H5 fungerer bedre med automat, at den får tid til å gripe bak! Det er abs systemet som styrer og når det ser at forhjula går litt fortere enn bakhjula skal H5 gripe inn, det behøver ikke være synlig spinn på forhjula. så kanskje systemet får tida det trenger med automat?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
torkild skrev:
llesrof skrev:
Helt enig, FN har nok og gjøre! Vi camper i Karlstad på sesong plass og er nærmest halvsvensker! :D Litt humor trengs i blant! Jeg lurer på om H5 fungerer bedre med automat, at den får tid til å gripe bak! Det er abs systemet som styrer og når det ser at forhjula går litt fortere enn bakhjula skal H5 gripe inn, det behøver ikke være synlig spinn på forhjula. så kanskje systemet får tida det trenger med automat?
Dere som ikke er fornøyd, har dere manuellt eller automat gear?
av DrCarlsson
StringerBell skrev:
DrCarlsson skrev:B20s diskussion var ju att alla började snacka dynga om bilens egenskaper på vägen...men den funkar bra där! Bra va?
Och vilken erfarenhet har du av Volvos haldex-generationer de senaste 10+ åren? Vilket trovärdighet har du jämfört med B20?
Körde my11 gen 4 två vintrar, så jag har inte så jättestor erfarenhet som många andra här på forumet.
av DrCarlsson
llesrof skrev:Om det är "B20:s" diskussion du tänker på så är det ju helt olika omständigheter det handlar om. Att leka lite på hal is avslöjar kanske inte bristerna lika tydligt som att starta med släp på löst underlag. På hård is är det ju skit samma om framhjulen spinner lite innan bakhjulen också börjar driva men i sand, grus eller snö kan det göra stor skillnad. Så... jämför inte äpplen och päron :D
Så om det spinner loss på is och det orsakar en farlig trafiksituation med barnen i baksätet spelar ingen roll för dig? För mig kommer ialla fall säkerheten högst. Tror inte haldexsystemet bryr sig om vilket material som däcket glider mot! Däremot är det säkert stor skillnad om man har en tung kärra på dragkroken eftersom kontakttrycket på framhjulen blir lågt. Vid dessa situationer är H4 tydligen överlägsen.

Anledningen till att jag startade tråden är att jag inte hade speciellt höga förväntningar på H5 efter att ha läst B20s tråd. Efter mitt lilla test blev jag positivt överraskad.
av ansjo
Automat. Men jag har inte provat så många gånger, så jag kan inte säga att det inte bara var tillfälligt...
av llesrof
DrCarlsson skrev:
Så om det spinner loss på is och det orsakar en farlig trafiksituation med barnen i baksätet spelar ingen roll för dig? För mig kommer ialla fall säkerheten högst. Tror inte haldexsystemet bryr sig om vilket material som däcket glider mot!
Men kära hjärtanens då... Vad dillar du om? Trafiksäkerhet? Barn i baksätet? Farliga trafiksituationer? Och exakt var har jag påstått att trafiksäkerheten inte spelar någon roll för mig eftersom du antyder det?

Om man gasar till lite på hal is och framhjulen spinner några varv så påverkar det ju knappast trafiksäkerheten, varken för mig, dig eller ens de där barnen i baksätet du dillade om. Detta är min bestämda uppfattning, speciellt som att bilen har DSTC som förhoppningsvis tar hand om de farliga situationerna föraren är övermodig och korkad nog att försätta sig i, till exempel om föraren får för sig att köra i en moddsträng på motorvägen. Det finns ju, hör och häpna, bilar som enbart driver på framhjulen. Skulle de vara farliga i så fall? Det är så fall farligare med folk som kör med sommarhjul på isgata, oavsett hur många hjul som driver, anser jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Precis så tänker jag, och så tror jag volvo tänker också. Gen 5 spinner ju grymt mycket mer i vissa lägen än Gen 4 men det påverkar ju inte säkerheten för får du sladd så går ju DSTC in och bromsar farten och stabiliserar bilen. En vanlig FWD bil som en vanlig V70 är ju på inget satt farligare än en AWD tex.

Att Gen 5 spinner mer ser jag mer som ett komfortproblem, man kommer inte iväg lika fort som en Gen 4, man gör lätt fula spår i gräsmattan när man flyttar tunga släp vilket aldrig hänt med Gen 4. Man gräver upp spår i utfarten från huset om man snabbt vill ut på 90 vägen i en lucka.Och man får kanske ta det lite lugnare vid en omkörning då det inte greppar lika snabbt och man får inte samma acc direkt, men ev sladdar fixar ju DSTC precis som på en FWD så osäkrare är det inte även om det spinner mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Blinkande ljus

Jag tackar. Felsökning fortsätter imporg[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]