Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av warpspeed
God dagens!

Bil: Volvo v70 -01

Nu när det börjat bli halare så har jag märkt att varje gång jag får hjulspinn och STC:n hoppar in, då låter ett konstigt hårt ljud från någonstans där fram (förmodligen ett hjul).

Det är svårt att beskriva ljudet, men det låter nästan som att ett stort kugghjul dras åt, eller som att något slår emot nåt, hur som helst låter det jäkligt brutalt och inte speciellt hälsosamt för bilen.

Jag provade stänga av STC:n igår och spann runt lite, då var detta ljudet helt borta. Någon som vet vad detta är? Ska det vara så?

Fråga nummer två: Vid hårt inbromsning så kommer ett "nästan" liknande ljud som ovan, fast om man ska beskriva det så låter det mer som en järnskiva som snurrar runt en stång, låter inte heller bra alls. Detta uppstår alltså bara vid såpass hård inbromsning att ABS:en hoppar in och gör motstånd på bromspedalen. Någon tanke där?

Jag är helt nollställd vad gäller bilar. Är det vettigaste att bara lämna in den?
Användarvisningsbild
av Doffen
Helt normalt. STC systemet bruker ABS pumpen for å bremse aktuelt hjul for å få grep.
Samme funksjon er i bruk når ABS systemet er i bruk. Da hører du og kjenner i bremsepedalen at pumpen jobber

Hej! Dags att utforska nya delar av forumet och in[…]

Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]