Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tragiska
Denna bilen har haft 6 ägare, har gått 25000. Kan ju möjligtvis vara så att dom bytt spjället redan och håller ett tag till? Enda är väl att jag inte vill lägga ut 8000 en vecka efter köpet, må då vara att det går sönder någon gång när man har mer pengar.
Användarvisningsbild
av Perc
Vad menar trådskaparen med "drar sent"? Att kraften kommer REDAN vid 1200 varv är ju enbart positivt, det är ju knappt över tomgång ju. :)
av tragiska
Perc skrev:Vad menar trådskaparen med "drar sent"? Att kraften kommer REDAN vid 1200 varv är ju enbart positivt, det är ju knappt över tomgång ju. :)
Hjulen börjar rulla vid 1200-1300 varv/min, men är de så att det automatiskt lägger i neutral om man inte gasar? Vet bara att på min moders toyota drar den hela tiden från de man släpper upp bromsen.
Användarvisningsbild
av Perc
Låter som det är fråga om automat ja.

Tidiga P2-bilar hade nåt som heter neutralkontroll. Sök på det, det finns massor skrivet här på forumet. Neutralkontroll innebär att växeln läggs ur då man står stilla med bromsen i. De allra flesta har fått det bortprogrammerat på rutinservicen eftersom det inte var särskilt bra. Min MY04 drar också hela tiden, men ska dock sägas att den inte alls driver lika kraftigt på tomgång som andra automatbilar jag ägt och kört. Gaspådrag krävs för minsta lilla ojämnhet, men det är absolut inte frågan om några 1200 varv för att den ska börja röra på sig.

Låter som om det är dags att gå vidare och välja en annan bil.
av tragiska
Jo, glömde skriva automat. Var väl som att man var tvungen att gasa för att växeln skulle slå i från nå neutral sen funkade den bra, säkert vanesak.
Har lite svårt att släppa den! Går ändå bra, spjället kan ju som sagt ha bytts förut och räcker ett tag till. Men man måste väl överväga för och nackdelar.
Användarvisningsbild
av Perc
tragiska skrev:Var väl som att man var tvungen att gasa för att växeln skulle slå i från nå neutral sen funkade den bra, säkert vanesak.
NEJ, det är inte vanesak. Så ska en automatlåda inte uppföra sig. Det kan hända att den fungerar på det där viset i flera år framöver eller så är det en tickande bomb.

Om bilen har neutralkontrollen kvar så ska den börja driva med ett litet mjukt ryck då du släpper bromspedalen. Är den bortprogrammerad (vilket är sannolikt) så ska den driva hela tiden och börja rulla direkt du släpper bromspedalen utan minsta lilla ryck någonstans. Man ska absolut inte behöva gasa för att bilen ska "slå i växeln" och börja driva.

Automatlådereparation är dyrt och det finns mängder och massor av begagnade volvo att välja på. Köp en annan bil.
av tragiska
Fann en likadan men med AWD, är detta någon nackdel eller något som tjärvar? Brukar detta spjället för övrigt sitta på bilar innan 01 också? Det är en 00as, står månad 1999-12 om man kollar upp den.
av JohnB
Ta en med awd men kolla noga att den driver på alla 4. Det är visserligen Visco fram till 03 men skulle den lägga av och du inte vill kosta på rep så är det lätt att göra en FWD av den. Jag skulle däremot inte betala särskilt mycket extra för en bil med Visco. Som flera andra sagt tidigare så skippa den första bilen då den verkar väldigt dyr med tanke på ålder och miltal och räknar man in de fel du nämnt är det nästan ocker.

/John

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]

Motor? 2.4T, har lagt till det i trådstar[…]