Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Tim skrev:
T-rex skrev:Vvt drevet med dess komponenter är nu bytt och bilen går igång meeen den går bara bra tills den blir varm och som vanligt utan felkoder.(Hackar o misständer som han beskrev)
Det som är bytt är tempgivaren och drevet då givet och kamaxegivaren. VAD VAD HÄNDER? ett jäkla måndagsexemplar ?:-/ :shock:

Vvt enheten är garanterat fel inställd, bara för att den står på märkningarna så behöver den inte stå rätt inuti, låter som att det är någon som inte riktigt vet hur man ska göra som har gjort det.
Går bilen bra kall då? men inte varm?, borde den inte gå kasst hela tiden?
av T-rex
Fakta då, bilen går att starta ock köra tills den börjar bli varm, varm börjar den gå dåligt, tar av skyddet för kamdreven, avgasaxeln har flyttat sig 1-2-3 kugg. Då måste det väl vara fel på solenoiden eftersom hela drevet är bytt för det är ju som tim skrev, solenoiden styr drevet. Jag tänker chansa på solenoiden som är boven i dramat, eftersom mekonomen kört fast o inte kunnat identifiera felet men ändå debiterar mig 7000 kr :(
Senast redigerad av 1 T-rex, redigerad totalt 0 gånger.
av Tim
Det är inte solenoiden som är boven i dramat, utan det beror med allra största säkerhet på att drevet är fel inställt, åk till en Volvo verkstad som har kunskapen och verktygen.
av T-rex
Tim skrev:Det är inte solenoiden som är boven i dramat, utan det beror med allra största säkerhet på att drevet är fel inställt, åk till en Volvo verkstad som har kunskapen och verktygen.
Jag ser vad du skriver men fattar inte, om han ställer kamaxeln korrekt med sitt verktyg (som ser ut som volvos) så kan det ju inte bli fel, problemet är ju att avgaskammen flyttar på sig även efter en korrekt inställning. Ställer man axlarna som volvo gör och med rätt verktyg så borde det bli rätt från början och inte flytta på sig, därför drog jag slutsatsen att det måste vara solenoiden som e skum, och åter igen borde den inte gå dåligt kall som varm då, den börjar ju gå dåligt pga avgasaxeln flyttar sig. (konstaterat). Drar han runt för hand är allt perfekt.
av *pettson*
Om det är variabla som spökar eller inte, har jag alldeles för lite underlag till. Läser detta i sängen nu, så jag har ingen referenslitteratur här.
Men det många gör generalfel på, vid kamremsbyten är att man glömmer att förspänna drevet. Kammarna ska ju låsas men sen ska det variabla dras i botten. Sen ska remmen läggas på. Glömmer man förspänningen så blir kamtiderna spännande när vvt enheten ska jobba. Det ger då också felkod på givaren.
av T-rex
*pettson* skrev:Om det är variabla som spökar eller inte, har jag alldeles för lite underlag till. Läser detta i sängen nu, så jag har ingen referenslitteratur här.
Men det många gör generalfel på, vid kamremsbyten är att man glömmer att förspänna drevet. Kammarna ska ju låsas men sen ska det variabla dras i botten. Sen ska remmen läggas på. Glömmer man förspänningen så blir kamtiderna spännande när vvt enheten ska jobba. Det ger då också felkod på givaren.
TACK!
Man kan ju tycka att man ska ha kunskapen på mekonomen för att ställa kamaxlarna som dom ska stå, annars ska man nog byta jobb :shock:
Enl. meken så får han inga felkoder när kammen flyttat sig?!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ursäkta lite off topic, men det känns som att när fler o fler verkstäder ska bli "bredare" och kunna göra samma sak som märkesverkstaden, men på i princip alla bilmärken, så uppstår denna typ av problem. Man når inte den expertkompetens som man annars kunde få från en verkstad som är expert inom sitt märke.
Kollar man på Mekonomen, Mechanum o allt vad det heter så ger dem skenet av att kunna göra samma sak som en märkesverkstad, men jag har svårt att tro att man lyckas hålla samma kompetensnivå. Och kunden får betala deras "inlärningsperiod" :x

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]