- tor 25 okt 2012, 22:28
#693839
MattiasD skrev:Jag har räknat många gånger för att försöka få klarhet i frågan ekonomisk lönsamhet. Som kommentar till ditt påstånde säger jag - möjligtvis med D2 motorn, förutsatt att etanolpriset och dieselpriset relation ligger fast. Men allt tyder på skenande dieselpris framöver är även det tveksamt. Övriga dieselmotorer i V70 blir aldrig ekonomiskt lönsamma. Nu jämför jag inte med 2.5FT, utan med T4/T4F. De motorerna är bästa valet vad gäller ekonomi i ny V70. Givetvis kan enskilda exemplar av begagnade V70 vara bra, om priset är rätt.Fords 4 cylindriga motorer är inte särskilt spännande, och köper man bilen privat så är inte bränslet någon stor kostnad jämfört med värdeminskningen. Köp minst en femcylindrig bil och åk bekvämt, om det sedan är diesel eller bensin/etanol har ingen större betydelse. Kör man som jag 1200 mil/år och om man förbrukar 1 eller 1,6 l/mil etanol så är det ca 7000 kr/år i skillnad, i relation till värdeminskingen så är det försumbart.
Jag körde min 2.5FT på 1.11 l/mil E85. Men så kör jag alltid långa streckor.