Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjena! har varit ute ikväll och kört med min a-traktor som är en volvo 740, b230f, och efter ett tag började det skrika när jag svänger vänster?! snackade med en kompis och han trodde jag bara behöver fylla på olja, för den har läckt olja ett tag. men pratade också med en annan och han trodde hela bakaxeln var påväg att gå..

så min fråga är var fyller man på olja någonstans på bakaxeln?

och sen är det bara det som är felet eller tror ni att bakaxeln också kommer gå?

är det farligt att köra med, asså vad blir konsekvenserna om jag fortsätter köra, fast lugnt?

väldigt tacksam för svar då jag ska åka på en träff med den imon..
Användarvisningsbild
av Nexus
ja hissa bilen i baken eller från sidan så kommer du åt lossa pluggen. Den sitter ungefär i mitten på kåpan som sitter på bakaxelklumpen.
av Rådlös
En metod när man skall byta oljor i växellådor och bakaxlar m.m där man vanligtvis bara kan komma åt att hälla uppifrån, men som i detta fallet inte har något utrymme "uppifrån", är att pumpa in oljan. En sådan här löser problemet:
Bild
(Bildexemplet är från Clas Ohlson)
Man sätter sugslangen i oljeflaskan/dunken och utloppsslangen i oljepåfyllningshålet. Med några pumptag är det klart.
Samma pump finns på flera ställen, speciellt inom båttillbehör. Men den är användbar lite överallt.
av andy78
Töm ur oljan istället för att fylla på då ser du hur mycket som kommer ur och konditionen på den.
Sen när du fyllt på så har den ny färsk olja kostar inte så mycket kan tom köpa på biltema.
En del flaskor har en pip så du behöver ingen pump utan sätter bara på en bit slang.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag köpte olja och en handpump på biltema men den orka ju inte suga bakaxelolja utan sög mest luft så det tog ett bra tag få i oljan :evil:
Vxl-låds olja klarade den däremot galant

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]