Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av GråV70
Mors,

har ledsnat på ljudet i V70:n, har på detta eminenta forum läst mig till att man kan montera "High Performance"-högtalare och slutsteg (PA-200 eller PA-300, right?). Jag har "Performance" nu, dvs. HU-650 och enklaste högtalarna utan separata diskanter.

Ett bekymmer bara, VAR hittar man begagnade högtalare? Har sökt här och var...på ebay, blocket och bildelsbasen...finns det några?
Är det någon som sitter på artikelnummer för högtalare fram, diskanter, slutsteg och högtalare i bakdörren?

Kan man köpa dem hos valfri Volvo-handlare? Antar att de då kostar skjortan?

/Anders
av S.t.r.a.n.D
Nytt finns ju men det är dyrt. Annars är bildelsbasen ditt största hopp. Om du inte har hittat så har du nog letat på fel ställe, brukar vara in där då och då och det finns alltid en drös med högtalare.

På blocket och under säljes på olika forum kan du också hitta, många som uppgraderar till Premium Sound (största ljudpaketet).
av GråV70
Jag fick tag i en begagnad uppsättning high performance högtalare och ett pa-200, det blev en fantastisk skillnad jämfört med performance utan slutsteg.

På hu650 verkar man inte kunna komma åt några "hemliga" eq-menyer, trots basen på max blir det inte mycket till bas nu, mindre än innan tom.

Följande står i slutet av installationbeskrivningen för slutsteget:

Gäller om enbart förstärkare har monterats (befintlig HUradio):
Ladda först ner ADD AMPLIFIER.
Ladda därefter ner RELOAD AUM / UPGRADE AUM. Detta för att
radion skall erhålla rätt mjukvara i kombination med den nya
förstärkaren.

Löser en mjukvaruuppdatering (add amplifier) detta "problem"?
av S.t.r.a.n.D
Mitt minne kanske sviker lite men visst är det så att Performance inte har något slutsteg alls? D.v.s du hade inget innan?
Då kan jag rekommendera att ladda mjukvara, den gör mer skillnad än man tror.
Användarvisningsbild
av bbenderman
Vad är det för högtalare i high performance paketet någon som har koll vad det är för tillverkare?
Jag menar att du kanske kan byta ut till JBL Sony 6,5" tror säkert att det finns högtalare som låter bättre lika mkt jobb att byta i alla fall.
Och slutsteg finns det ju också som inte det står Volvo på.
av GråV70
Besvarar min egen fråga, var på Bilia idag och fick mjukvaran för förstärkare inskjuten och mjukvaran för stereon "uppdaterad"/"omladdad".
Precis som S.t.r.a.n.D säger gjorde detta stor skillnad, dock fick jag "utbilda" teknikern lite som inte hade koll på att man behövde "ladda om" mjukvaran för stereon för att något skulle hända.

Intresseklubben kan anteckna att PA200 och PA300 har olika mjukvaror.

Nu har jag iaf betydligt bättre tryck/mer bas än innan. Kanon :)

/A

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]