Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Jag har ett par ganska bra vinterdäck som jag hade på min s80 (MY01). Dessa sitter på plåtfälg som passade på den bilen. Frågan är dock om jag kommer få på dem på min nuvarande bil (V70 MY10)
av JohnB
Borde vara bolt-on om du inte hade 15" på S80in. Det är däremot mindre nav på din nya bil så du bör montera navringar som fyller ut mellanrummet. Ursäkta OT men rent estetiskt skulle jag däremot lägga 1500:- på ett par beg lättmetallfälgar då det ser himla snålt ut att glida omkring i en bil för 2-300 000 med plåtfälgar. Ännu värre blir det om du har hjulsidor i plast...

/John
fel navhål fel inpressning och fel rullomkrets men förutom att det är olagligt och fult så funkar det nog kanske om dom är 16tum 15tums går inte ens över bromsarna
av JohnB
Fel ord med snålt kanske, jag menar inte att jag tycker TS är en snåljåp. Kanske om jag säger att jag tycker det ser billigt ut så blir det tydligare vad jag menar. Fina plåtfälgar med snobbringar kan vara helrätt på en i övrigt original 240, 740 eller liknande av tidig årgång och i dessa fall betydligt snyggare än kromade 19 tummare men på TS bil ska det inte sitta plåtfälgar tycker jag, men det är ju min högst personliga åsikt.

/John
1. Ja, det är 16".
2.Ja jag har plastkåpor/hjulsidor från Volvo till hjulen, vilket jag tycker är snyggare att använda än bara plåtfälg. Men givetvis tycker jag förmodligen som alla andra att alu-fälgar är snyggast, men nu har jag inte det.
3. Kan kalla mig snål, men mer korrekt är nog fattig. Att köpa lägenhet i Göteborg och äga en ganska ny Volvo tär på en students ekonomi :)
Hjulen är för övrigt i ganska gott skick så jag ville gärna använda dom (trotts de estetiska aspekterna) då jag bedömde andrahandsmarknaden för dem som allt för dålig.
StefanN skrev:Det är förmodligen 205/55-16 på dina S80-hjul, V70II har 205/60-16 så dina är 3.1% mindre rullomkrets vilket är godkänt men eftersom både nav och ET också är fel så avråder jag från att använda dom.
Vad kommer det att innebära? Kommer jag få på dem, riskerar jag att förstöra något om jag använder dem?
torwald skrev:
StefanN skrev:Det är förmodligen 205/55-16 på dina S80-hjul, V70II har 205/60-16 så dina är 3.1% mindre rullomkrets vilket är godkänt men eftersom både nav och ET också är fel så avråder jag från att använda dom.
Vad kommer det att innebära? Kommer jag få på dem, riskerar jag att förstöra något om jag använder dem?
Jag vet inte om man kan använda centreringsringar till plåtfälgar. Det använder man på alufälgar när hålen är förstora.
ET är inte jätteviktigt SÅ LÄNGE hjulet inte går utanför skärmkanten och inte skrapar i när du svänger och dyl.

Rullomkretsen gör att bilen visar snabbare än vad bilen går i verkligheten. Allting beror ju på hur mycket du kör också.. Kanske inte ultimat om du kör mängder med mil på vintern..

Tänk på att det är bättre utan hjulsidor eftersom du tvättar fälgarna varje gång du tvättar bilen. Fast det kanske du gör även med dom på om du är flitig och plockar av dom vid tvätt :P

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]