Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bbenderman
Jag kör XC70 men en 04a är otroligt nöjd men har börjat sneglat på nya modellen vilken snygg bil.
Passar mig utmärkt som Jägare o fiskare å familjefar.
Men har varit å kollat upp Audi Allroaden nya Pasaten och Skodan å Subaru förstås.
Det första jag tänker på med nya Volvon är den otroligt snygga inredningen utstrålar kvalité bra ljudan tyst inuti bästa stolarna.
2a är att den är mjuk på grusvägar flyter fram.
3e är markfrigången är mkt högre än Pasaten.
Pasaten passar inte på skogsbilvägar då behöver man njurbälte.
4e är volvos inredningskvalité tillex skinklädslen är bättre än de andra det blir inga märken efter klorna efter mina jakthundar.
Sväfar har en Subaru outback den slår den Volvon på en enda punkt fyrhjulsdriften.
Men den är plastig inuti kass sterio ingen komfort vig lånkörning trist motor dyr att laga.
Audin ligger väl närmast tycker jag den känns gedigen inuti men varför denna luftfjädring ställer bara till problem.
Från det ena till de andra är att folk som köper bilar inte märker av Kvalitén på inredningen synd då Volvo ligger ligger så långt fram på den punkten i Dag.
Nej nu ut på Blocket. Å leta XC70 08 å framåt. :wink:
av jpennerb
bbenderman skrev:volvos inredningskvalité tillex skinklädslen är bättre än de andra det blir inga märken efter klorna efter mina jakthundar.
Stolarna är sämre i nya V70II och lädret har sämre kvalité än V70N, tycker det lätt blir små små märken i skinnet. Annars är det en bra bil!
av Halvmas
Vet inte exakt när nuvarande generations D5-motor kom men har för mig att det var -09. Det är rätt så stor skillnad i karaktär mellan gamla 185 hk och efterträdaren på 205 hk som idag vässats till 215 hk. Ut och provkör så kan jag nästan lova dig att du kommer välja den nya generationen före den gamla. Håller med dig om att XC70 är en riktigt bra bil och jag hade valt den rakt av om det inte hade varit för den vassa kanten på mittkonsolen som gör att man får ont i sidan på benet efter en halvtimems körning :( .
Användarvisningsbild
av bbenderman
Jag har 163hk i min tycker den går bra men 215 är ju sjukt mkt i en XC.
Men om jag inte bode på landet å va i behov av Xc så skulle jag valt en V70.
De som bor på landet kör Vanligtvis V70 och stadsingar XC men det beror på ekonmi.
Känner många här i byggden som kör bakhjulsdrivna bilar.
Många vägar här kanske det inte blir plogat på flera dagar och våren är det stora tjälskott som knäcker Audi ett dussin Audi oljedråg om året.
av Halvmas
bbenderman skrev:Jag har 163hk i min tycker den går bra men 215 är ju sjukt mkt i en XC.
Nya motorn har även 163 hk i 2.4D-utförandet. samma motor som D5 ( står även det om man öppnar huven ) men annan mjukvara. Tycker verkligen du ska testa den nya motorn innan du bestämmer dig. Gångkulturen är annorlunda enligt mig är det en betydligt trevligare motor oavsett om du väljer 163 hk eller 205 hk. De är helt identiska i uppförande tills du passerar 2500 varv eller så där vridmomentet börjar falla lite på 163 hk jämfört mot 205 hk där vridet fortsätter vara konstant förbi 3000 varvsmarkeringen. Med andra ord så har du bättre omkörningsegenskaper med D5:an men i vanlig körning märker du knappast någon skillnad. Ut och provkör nu i halkan :D
Användarvisningsbild
av torwald
Halvmas skrev:
bbenderman skrev:Jag har 163hk i min tycker den går bra men 215 är ju sjukt mkt i en XC.
Nya motorn har även 163 hk i 2.4D-utförandet. samma motor som D5 ( står även det om man öppnar huven ) men annan mjukvara. Tycker verkligen du ska testa den nya motorn innan du bestämmer dig. Gångkulturen är annorlunda enligt mig är det en betydligt trevligare motor oavsett om du väljer 163 hk eller 205 hk. De är helt identiska i uppförande tills du passerar 2500 varv eller så där vridmomentet börjar falla lite på 163 hk jämfört mot 205 hk där vridet fortsätter vara konstant förbi 3000 varvsmarkeringen. Med andra ord så har du bättre omkörningsegenskaper med D5:an men i vanlig körning märker du knappast någon skillnad. Ut och provkör nu i halkan :D
Det är även ganska stor skillnad i bränsleåtgång. De med 205hk+ (eller senare 2009+) är ganska mycket snålare och några tusenlappar billigare i skatt
Användarvisningsbild
av Guligan
Och sen har ju t.ex. Polestar grejer om man tycker att 163 hk är lite i en XC70 2,4D AWD.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag körde först en XC70 D5 2008, när jag inbillade mig att jag skulle köpa en nyare bil för en kvarts miljon ungefär. Sen gjorde jag "misstaget" att prova en likadan från 2010. Det kostade en kvarts miljon till, för efter den erfarenheten var en 2008 inte aktuell längre...
Användarvisningsbild
av bbenderman
Lånade en X90 några månader den var otroligt seg med 163hk tror den blir en annan bil med 215hk under huven.
Gllade jag inte Xc90 så mycket som XC70.
Ägde BMW X5 några år
Den var nog lite hetare än XC90 båda var 05or.
Men på skogsbilsvägar åker jag helst XC70 X5an hörde inte hemma på grusvägar.
Förstår faktiskt inte varför de gör en suv som är tänkt för bankörning.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]