NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Hej.

Har märkt att det ryker utanför och luktar illa inne i bilen en stund efter att tillsatsvärmaren startat.

Testade starta värmaren via direktstart med motorhuven öppen, och då steg det illaluktande rök från värmaren en stund, sen slutade den ryka.

Det har inte kommit in lukt i kupen förut, har märkt det nu den här veckan, -15 grader kallt.
Värmaren verkar fungera som den ska, kommer snabbt värme i bilen, men det tar länge innan motorn blir varm, 15-20 km körning krävs.

Är det något som är fel eller ska det vara så här ?

Har aldrig haft en dieselbil förut.

/VolvoNisse
av Pson99
När det ryker om värmaren kan det vara i princip vad som helst i den som är "trasigt"...

Jag hade enorma problem med min värmare i min C30 2.0D Momentum -07 i fjol. Det var min första vinter
med dieselbil och värmare. Den fungerade ett par gånger i början och sedan började den stänga av sig
själv titt som tätt, ibland ville den inte starta på tiduret osv.

När den sen gick igång dränkte den hela bilen i ett stort rökmoln för det mesta. Det var någon enstaka gång
den fungerade som tänkt. På Volvo fick man felkod på fläkten och bytte denna. Man såg även att själva
brännarkammaren var väldigt sotig och smutsig och man bytte även den tillsammans med nytt glödstift.

Nu gick värmaren utan att ryka, men den slog fortfarande ifrån emellanåt och levde rövare precis som innan.

Sista åtgärden blev att byta styrenheten till värmaren och sedan dess har den fungerat klockrent! (peppar peppar)
I mitt fall känns det som att den defekta styrenheten pajade brännaren då den aldrig fått chansen att
"bränna rent" och gå längre perioder utan stopp och dylikt.

Om du har helförsäkring på bilen täcker den även värmaren (om du inte kört för många mil), jag betalade 3000:-
i självrisk men totalt kostade nog kalaset en 12-13000:- :roll:
av ptrj
Man ska köra värmaren minst 1 gång i mån även på sommaren för att undvika problem.
Dra igång värmaren och låt den köra tills den slår av, 1H. Så ska den nog bränna ur sig själv.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Tackar för svar.

Min ryker och luktar illa bara en stund efter värmaren startat, sen luktar och ryker den inte mer när den går, samma med direktstarten, men då är det nåt som är fel på värmaren ?

Kör ca 14 mil/dag.

Första vintern med dieselbil, har kört bensinbil i 22 år, får väl se hur det går.

Blir nog tyvärr billigare (och enklare) att byta till annan bil.

/VolvoNisse
av ptrj
Kör den så blir den bättre. Låt den köra klart så den fläktar ur all skit. Ladda batteriet ofta så slipper du misslyckade tändningar som bara sura ner och sotar.

Är det fel så kör den inte alls.
av CMD
XC70:n som vi hade förut kunde göra så där på hösten när den startade för första gången efter sommaren, rykte som en mindre skogsbrand o luktade surdiesel. Men efter den gått en 15-20min så var allt som vanligt igen! Pratade med Volvo om de och dom sa att de inte var nått att oroa sig för eftersom den funkade normalt efter att den sotat ur sig!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Då var det helt kört med dieselvärmaren :(

Nu går den inte alls längre, varken parkeringsvärmaren eller tillsatsvärmaren fungerar.

Vid direktstart så blinkar "PÅ" och sen står det "AV", inget mer händer, hörs inget från värmaren, verkar som om den inte ens försöker tända.

Startar inte på tiduret heller.

-10 ute så den bör kunna starta.

Vad kan vara fel (vanligaste felet) och är det dyrt att reparera ?

/VolvoNisse
av timebandit
Efter 10 misslyckade startförsök så sätts en felkod i CPM som förhindrar att värmaren fungerar. Du får prova att ta bort felkoderna å se om det vill fungera igen. Spara dock vilka felkoder det är så man lättare kan felsöka.
Har tyvärr samma problem själv. Dock få gången den faktiskt startar så ryker den så fruktansvärt mycket å stinker.
Funderar på att plocka isär den och byta flamvakten samt rengöra den så gott det går.

Bilia trodde även att styrenheten kan vara problemet men vill inte lägga över 12.000:- på en sådan.

VolvoNisse skrev:Då var det helt kört med dieselvärmaren :(

Nu går den inte alls längre, varken parkeringsvärmaren eller tillsatsvärmaren fungerar.

Vid direktstart så blinkar "PÅ" och sen står det "AV", inget mer händer, hörs inget från värmaren, verkar som om den inte ens försöker tända.

Startar inte på tiduret heller.

-10 ute så den bör kunna starta.

Vad kan vara fel (vanligaste felet) och är det dyrt att reparera ?

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Är det svårt att plocka isär värmaren ?

Har provat många gånger att starta den, men gick inte.

När jag kollade om det fanns felkoder så hade den satt något på CPM, men vad vet jag inte.

När den senast fungerade (igår) så rykte det och stank om den, men nu går den inte alls längre.

Har VIDA DICE, men den fick ingen kontakt med bilen, läste i 10 minuter, sen fick jag avbryta.

/VolvoNisse
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]