- tis 23 okt 2012, 22:17
#693268
Detta inlägg avser en Volvo V40 1.8SE årsmodell 1999 Importerad.
------------------------------------------------------------------------------
Denna bil har jag haft som första bil, oavsett vilket så lyder problem och fråga under;
Någon som har en aning om vilket motorfäste eller växellåds fäste som kan vara av och vart man kan lokalisera det då växelspaken rör sig vid gaspådrag samt vid släpp av gasen då spaken fjädrar tillbaka, är inte på tal om några millimeter utan mer centimeter, kan vara mellan 5-8 centimeter som spaken rör sig vid antingen gaspådrag / gassläpp.
Det går inte att försöka skaka motorn om jag öppnar motorhuven och tar tag i motorn, den sitter hårt som berget men med motor styrka så rör den sig väldigt mycket
Hände efter att jag gjort en "Häftig" "hård" burnout med bilen som växelspaken började bete sig konstigt, inga konstigheter att fortsätta köra förutom att varje gång jag gasar så verkar växellåda eller motor röra sig i motorrummet, på sikt har detta fått något i motorn att börja läcka när jag drar iväg på 1-2-3'ans växel med gaspådrag, det hörs ett krafigt "Bruuuuuum" utanför bilen, men står jag stilla och varvar motorn på tomgången upp till 6000 så hörs inget, utan bara vid gaspådrag på växlarna??? Jag tror själv det är så att motorn dras ifrån grenröret eller något rör? ljuddämare/avgassystem?? så att missljuden kommer ut i motorrummet?
Någon som kanske vet? svara gärna, kan tänka mig en abrovinsch som att i så fall svetsa fast infästningen för motor/växellåda för att hålla fast den..
för övrigt så är detta som sagt min första bil och den har fungerat till och från i snart 2 år, nu är det snart på tiden att byta upp mig, funderar på saab 9-5 aero 2,3T eller en S/V40 T4, är ute efter hästar och teknologi som nästa val.
------------------------------------------------------------------------------
Denna bil har jag haft som första bil, oavsett vilket så lyder problem och fråga under;
Någon som har en aning om vilket motorfäste eller växellåds fäste som kan vara av och vart man kan lokalisera det då växelspaken rör sig vid gaspådrag samt vid släpp av gasen då spaken fjädrar tillbaka, är inte på tal om några millimeter utan mer centimeter, kan vara mellan 5-8 centimeter som spaken rör sig vid antingen gaspådrag / gassläpp.
Det går inte att försöka skaka motorn om jag öppnar motorhuven och tar tag i motorn, den sitter hårt som berget men med motor styrka så rör den sig väldigt mycket
Hände efter att jag gjort en "Häftig" "hård" burnout med bilen som växelspaken började bete sig konstigt, inga konstigheter att fortsätta köra förutom att varje gång jag gasar så verkar växellåda eller motor röra sig i motorrummet, på sikt har detta fått något i motorn att börja läcka när jag drar iväg på 1-2-3'ans växel med gaspådrag, det hörs ett krafigt "Bruuuuuum" utanför bilen, men står jag stilla och varvar motorn på tomgången upp till 6000 så hörs inget, utan bara vid gaspådrag på växlarna??? Jag tror själv det är så att motorn dras ifrån grenröret eller något rör? ljuddämare/avgassystem?? så att missljuden kommer ut i motorrummet?
Någon som kanske vet? svara gärna, kan tänka mig en abrovinsch som att i så fall svetsa fast infästningen för motor/växellåda för att hålla fast den..
för övrigt så är detta som sagt min första bil och den har fungerat till och från i snart 2 år, nu är det snart på tiden att byta upp mig, funderar på saab 9-5 aero 2,3T eller en S/V40 T4, är ute efter hästar och teknologi som nästa val.
Struktur è faktiskt bra https://youtu.be/1CTL-zQfim0?t=84