Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angelnettan
Ja det här kanske är en lite konstig fråga. Har en volvo 360 GL -88. Skulle kolla olja nyss och tog ur stickan. När ja skulle he tillbaka den så gick den inte in helt och hållet. Fattas kanske 1 dm tills den går ner helt. Det tar stop. Någon som har en idé om vad detta kan bero på eller vad man kan göra?
av Rådlös
Nu kan jag inte Volvo 360 så "fullt ut" i detalj, men det kanske hjälper om man vet vad för motor du har. Antingen har du en fransk Renaultmotor eller så har du en svensk Volvo "Rödblockmotor". Alltså en B200 eller något liknande.
Om du går in på Skruvat som finns här över på sidan som reklam och skriver in ditt registreringsnummer, så får du upp en liten faktaruta om din bil. Klicka vidare på den rutan så får du veta ännu mera. Bland annat vilken motortyp du har.

Om det är en Volvo Rödblockmotor så är det kanske så att oljestickan har blivit krokig av någon nu okänd anledning. Möjligen kan det ha kommit något skräp ner i röret, en lös mutter eller något sådant? Röret går att lossa med en skruv i gaveln på motorblocket och lyft det rakt upp. Sitter det något i vägen i röret kan man kanske peta tillbaka det när röret är löst.

Är det en Renaultmotor så får vi lämna frågan vidare till någon annan som vet mer.
av angelnettan
Rådlös skrev:Nu kan jag inte Volvo 360 så "fullt ut" i detalj, men det kanske hjälper om man vet vad för motor du har. Antingen har du en fransk Renaultmotor eller så har du en svensk Volvo "Rödblockmotor". Alltså en B200 eller något liknande.
Om du går in på Skruvat som finns här över på sidan som reklam och skriver in ditt registreringsnummer, så får du upp en liten faktaruta om din bil. Klicka vidare på den rutan så får du veta ännu mera. Bland annat vilken motortyp du har.

Om det är en Volvo Rödblockmotor så är det kanske så att oljestickan har blivit krokig av någon nu okänd anledning. Möjligen kan det ha kommit något skräp ner i röret, en lös mutter eller något sådant? Röret går att lossa med en skruv i gaveln på motorblocket och lyft det rakt upp. Sitter det något i vägen i röret kan man kanske peta tillbaka det när röret är löst.

Är det en Renaultmotor så får vi lämna frågan vidare till någon annan som vet mer.

Hej!
Det är en B200F motor. Du tror inte det kan va ba så enkelt att man måste röra bilen lite. Att nått under ha kommit ivägen..?
Stickan är inte krokig. Sist vi kolla, när ja köpte den, så gick de ba bra att kolla oljan.
Jag har ingen aning, men är väldigt tacksam för svar:)
av Rådlös
Nej, det skall inte finnas något som tar emot i t.ex vevaxeln eller något annat. Oljestickan sitter i ett område med fritt "svängrum".
Så mitt råd är: Lossa röret som oljestickan normalt sitter i och undersök om det är något hinder. Röret sitter som sagt med en skruv i bakgaveln på motorblocket.
Användarvisningsbild
av Nexus
har du testat stoppa i stickan åt "flera håll".

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]