Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bobo69
Hejsan !

Jag kör en Volvo V70, årsmodell 2006 2.5T som har rullat 20300 mil.
Idag kom det upp ett felmeddelande när jag skulle starta bilen: Startspärr - se manual.
Det gick hur bra som helst att låsa upp den med fjärrkontrollen och den startade med utan problem.
Provade därefter att låsa bilen för att sedan låsa upp och starta ett par ggr, då var det inga problem.

Är detta bara något tillfälligt tro ? Bilen står ute varje dag och kan det vara fukt eller dylikt som spökar ?

Tacksam för svar :-)-)
Hej,

Jag har exakt samma problem men min S80 -07 2,4D.
Det började för en månad sedan med sporadiska startproblem med detta felmeddelande "Startspärr se handbok"
Men efter ett tag kom det oftare och oftare, till slut behövde jag försöka uppåt 10ggr innan den startade.
Och när jag skriver att den inte startar så menar jag att startmotorn inte går runt.
Testade att koppla in en laddare som fick stå på ett tag.
Tror att jag var tvungen att sätta laddaren på "Supply" för att bilen skulle hoppa igång.
Kollade batterispänningen som var ok, men för säkerhets skull så köpte jag ett nytt Tudor 100A.
Det gamla hade ju suttit där sedan -07.
Med det nya batteriet blev det bättre men inte helt bra.
Hjälpte inte att testa med reservnyckeln.
Kopplade upp med VIDA och DICE och kollade felkoderna som var många...
Larmar för fel på växellåda, antisladdsystem, kommunikation på Can-systemet och fel på spänningsmatning till styrenheter eller nåt likande.
Jag har slipat rent jordanslutningen från batteri till kaross, kaross till motor samt jordningarna till styrenhet mm som sitter under luftburken (6st)
Har haft loss kontaktstyckena till motorstyrenheten och dessa stift såg fina ut.
Någon gång upptäckte jag att om jag slog av halvljuset och satte på parkeringsljus så startade bilen men när jag slog på halvljus igen så ville den inte.
Detta var förstås också tillfälligt för efter ett antal försök så gick den igång även med halvljus på..
Det som försvårar felsökningen är att har bilen väl startat och man stänger av och försöker igen så går den igång.
Men står den några timmar eller över natten så tjurar den nästa dag.
Helt klart är att det har något med spänningsnivån att göra. Samt att det blir värre med lägre utetemp.
Har också märkt att ett par sekunder innan den kommer att starta så kan jag höra att den kommer att starta.
Vid misslyckade försök så surrar och knäpper det lite som vanligt men sedan händer inget mer förutom felmeddelandet förståss.
Och de gånger den tänker starta så låter det lite annorlunda, kan inte säga exakt vad skillnaden är men annorlunda låter det i alla fall.
Det kan vara ett relä som drar eller bränslepumpen som startar, har inte forskat så mycket i just detta.
Det låter kanske kryptiskt men jag vill bara skriva med alla iakttagelser jag har gjort. Kanske hjälper det någon.

Har skickat ut frågan till lite folk på Volvo och hoppas på något bra tips. Lovar att återkomma så fort jag eller någon annan hittar felet.
Om någon här på forumet har några tips eller liknande problem så skriv gärna några rader.

Får jag inte ordning på den under veckan så åker den in på verkstan för nu börjar det bli riktigt jobbigt.

/Stefan.
Stirling skrev:Hej,

Jag har exakt samma problem men min S80 -07 2,4D.
Det började för en månad sedan med sporadiska startproblem med detta felmeddelande "Startspärr se handbok"
Men efter ett tag kom det oftare och oftare, till slut behövde jag försöka uppåt 10ggr innan den startade.
Och när jag skriver att den inte startar så menar jag att startmotorn inte går runt.
Testade att koppla in en laddare som fick stå på ett tag.
Tror att jag var tvungen att sätta laddaren på "Supply" för att bilen skulle hoppa igång.
Kollade batterispänningen som var ok, men för säkerhets skull så köpte jag ett nytt Tudor 100A.
Det gamla hade ju suttit där sedan -07.
Med det nya batteriet blev det bättre men inte helt bra.
Hjälpte inte att testa med reservnyckeln.
Kopplade upp med VIDA och DICE och kollade felkoderna som var många...
Larmar för fel på växellåda, antisladdsystem, kommunikation på Can-systemet och fel på spänningsmatning till styrenheter eller nåt likande.
Jag har slipat rent jordanslutningen från batteri till kaross, kaross till motor samt jordningarna till styrenhet mm som sitter under luftburken (6st)
Har haft loss kontaktstyckena till motorstyrenheten och dessa stift såg fina ut.
Någon gång upptäckte jag att om jag slog av halvljuset och satte på parkeringsljus så startade bilen men när jag slog på halvljus igen så ville den inte.
Detta var förstås också tillfälligt för efter ett antal försök så gick den igång även med halvljus på..
Det som försvårar felsökningen är att har bilen väl startat och man stänger av och försöker igen så går den igång.
Men står den några timmar eller över natten så tjurar den nästa dag.
Helt klart är att det har något med spänningsnivån att göra. Samt att det blir värre med lägre utetemp.
Har också märkt att ett par sekunder innan den kommer att starta så kan jag höra att den kommer att starta.
Vid misslyckade försök så surrar och knäpper det lite som vanligt men sedan händer inget mer förutom felmeddelandet förståss.
Och de gånger den tänker starta så låter det lite annorlunda, kan inte säga exakt vad skillnaden är men annorlunda låter det i alla fall.
Det kan vara ett relä som drar eller bränslepumpen som startar, har inte forskat så mycket i just detta.
Det låter kanske kryptiskt men jag vill bara skriva med alla iakttagelser jag har gjort. Kanske hjälper det någon.

Har skickat ut frågan till lite folk på Volvo och hoppas på något bra tips. Lovar att återkomma så fort jag eller någon annan hittar felet.
Om någon här på forumet har några tips eller liknande problem så skriv gärna några rader.

Får jag inte ordning på den under veckan så åker den in på verkstan för nu börjar det bli riktigt jobbigt.

/Stefan.
Har själv nu testat med reservnyckeln som nästintill aldrig är använd och det kommer inga symptom på felmeddelande längre.
Mitt bilbatteri har suttit i sedan bilen var ny (2006) så det kan vara så som du skriver, spänningsfall.
Jag hoppas felet inte återkommer, trist är det verkligen.

Tack för ett uttömmande och bra svar :)
Hej igen,
Idag har jag gjort ytterligare iaktagelser.
Om jag lämnar bilen olåst en stund och sätter mig i, stänger dörren och trycker i nyckeln så vill den inte starta.
Om jag då tar ur nyckeln - trycker på låsknappen på fjärren - låser upp igen och stoppar in nyckeln igen så startar den ALLTID.
Har testat detta ca 5ggr idag och det är samma varje gång.
När jag lämnade bilen låst en stund (20min) så låste jag upp - gick in och stängde dörren - Låste - Låste upp - Stoppade in nyckeln och startade.
I detta läget hade den garanterat inte startat om jag inte gjort den lilla låsproceduren.

Börjar mer och mer tro att det är mjukvaran som spökar.
En volvoverkstad trodde att det kunde vara SCU som spökar, alltså tändningslåsmodulen.
Får väl testa att byta den men ikväll skall jag först läsa ut och skriva ner alla felkkoder.

Skriver vidare här i tråden om hur det går även om du inte råkat ut för problemet igen.
Kanske hjälper det någon annan stackare med samma bekymmer.

/Stefan.
Stirling skrev:Hej igen,
Idag har jag gjort ytterligare iaktagelser.
Om jag lämnar bilen olåst en stund och sätter mig i, stänger dörren och trycker i nyckeln så vill den inte starta.
Om jag då tar ur nyckeln - trycker på låsknappen på fjärren - låser upp igen och stoppar in nyckeln igen så startar den ALLTID.
Har testat detta ca 5ggr idag och det är samma varje gång.
När jag lämnade bilen låst en stund (20min) så låste jag upp - gick in och stängde dörren - Låste - Låste upp - Stoppade in nyckeln och startade.
I detta läget hade den garanterat inte startat om jag inte gjort den lilla låsproceduren.

Börjar mer och mer tro att det är mjukvaran som spökar.
En volvoverkstad trodde att det kunde vara SCU som spökar, alltså tändningslåsmodulen.
Får väl testa att byta den men ikväll skall jag först läsa ut och skriva ner alla felkkoder.

Skriver vidare här i tråden om hur det går även om du inte råkat ut för problemet igen.
Kanske hjälper det någon annan stackare med samma bekymmer.

/Stefan.
Ja, jag hoppas som jag skrev innan att felet inte återkommer.
Bra att du skriver vad det kan vara för fel om det skulle dyka upp igen.
Har du sedan pris på det hela vad det skulle kosta med eventuell reperation så är det bara bra :-)-)
böjjarn skrev:Kolla så ni inte har något på nyckelknippan som kan slå ut startspärren.... jag hade en "plupp" till ett kodlås på min, då krånglade detta!!!
Det enda jag har är en nyckelbricka i metall tillsammans med fjärrkontrollen i fall man skulle tappa den.
Kan detta påverka tro ? Hmmm.. ??:-/
Hmm.. Det där med att den alltid startar när jag låst och låst upp gäller inte längre...
Idag har den tjurat oavsett hur mycket jag har trixat med låsning och annat.
När jag kopplade upp med VIDA härom kvällen så upptäckte jag att kommunikationen med ECU var helt nere vid de tillfällen som den inte gick igång.
Men det räckte oftast att slå av och på tändningen så kom kommunikationen igång igen.
Jag har inget annat som hänger i ihop med nyckeln.
Efter att nu ha läst era tips så gick jag ut och kollade kabeln till startmotorn, alltså styrkabeln till solenoiden.
Det ser ut som att den är lödad eller något liknande och sedan övertäckt med en krympslang.
Det gick i alla fall inte att få av den trots ivrigt lirkande.
Klämde lite på anslutningen med en kombinationstång utan att ta bort krympslangen.
Testade sedan att starta och den hoppade igång på första försöket.
Nu är jag inte allt för hoppfull för att problemet är löst eftersom det har hänt förut att den startat på första försöket.
Känns lite långsökt med tanke på kommunikationsproblem mellan styrenheter men man vet ju aldrig hur dessa enheter beter sig när det blir glappkontakt osv.
I morgon hoppas jag att den startar på första kicken...
Tack för alla tips!!

Fortsättning följer...

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]