volvoc70cab skrev:Är ägare till en XC60 FWD manuell. Var nyligen nere i Italien på vår årliga höstresa. Vägvalet blev cirka 80 procent autobahn samt resten bondesstrasse . Vidare så ingick några pass samt krypkörning en längre sträcka då vi kom till Italien på en lördag. På motorvägarna höll vi 100-110 km/h, förutom genom Danmark på hemresan där det blev närmare 130 km/h. Hemma så beräknade jag verklig förbrukning (baserad på vägmätarens info). Då hamnade vi på 0,52 liter/milen. Kan tyckas trevligt med låg dieselkostnad, då jag ej räknar på värdeminskningen. Jag köper mina bilar kontant, och försöker sedan att glömma vad den verkliga kostnaden blir.
Jag inbillar mig att du kör väldigt ekonomiskt och att förbrukning därmed kanske inte är riktigt jämförbar för gemene man. Om jag kör 100-110km/h i konstant fin fart under långa etapper med ägg under pedalen kan jag komma ner i 0.85 med min xc60, och den är på 3liter, bensindriven, automat,awd och över 2ton i tjänstevikt. Men vid 'normal' körning tll vardags (inkl. 12mil jobbpendling) så ligger den mellan 1,1-1,2.
Det jag vill säga är bara att körstilen säger mer om förbrukningen än bilen/motorn i sig.
/Martin