Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en helt standard V70N 2.5T automat med dryga 210000km på mätaren. Nybesiktad utan fel på chassit, fyrhjulinställning gjord, rätt däcktryck och bussningarna fram kollade en extra gång. Originalfälgar skodda med Bridgestone i 225/45-17.

Jag hann bli ganska trött på bilen nu mot hösten eftersom man får sitta och hålla i ratten med hela handen för att tvinga bilen att gå rakt då det är lite slitspår eller lutande vägbana. Stötig är den också och allmänt "tungstyrd" i stan. Det blir aldrig något avslappnat flyt i körningen. Vägljudet är ett kapitel för sig också.

Jag slängde på vinterhjulen (Nokian Hakka 7, 205/55-16) nyligen och märkte att jag helt hade glömt bort hur trevlig den här bilen kan vara med rätt "skor" på. Den går givetvis mjukare, men den går också "som folk" på vägen. Den går rakt på alla underlag utan att man behöver sitta och hålla strama tyglar hela tiden. Vägljudet är svårt att jämföra då det är fråga om dubbdäck, men en kompis V70 med 205/55-16 på sommaren är betydligt tystare än min på de flesta underlag.

Sommardäcken är dock nästan slut, ska bytas till nästa sommar. Jag vet ju att olika däck har olika egenskaper men så här sjukt stor skillnad ska det ju ändå inte vara. Jag tycker att 17" är lagom stort på en V70N rent utseendemässigt, men skulle utan vidare kunna tänka mig att byta ner mig i storlek för att få dräglig körkomfort. Ser inte fram emot att ha det så här en sommar till.

Min fråga är alltså - borde jag satsa på en omgång bättre däck i 17-tumsstorlek eller kommer det att bli samma odrägliga uppträdande vilka däck jag än väljer?

Hur blir det med greppet sommartid med 205:or förresten? Jag tycker det brukar bli "halt nog" med 225:or och 210 framhjulsdrivna hästar i vissa situationer, särskilt om det är lite blött. Blir det stor försämring med två snäpp smalare däck?
Jag har 225/45-17 (michelin primacy 3) och upplever absolut inte att jag måste hålla hårt i ratten eller annat som du beskriver, kör med ca 2,5 kg i däcken. Ända stora skillnaden jag känner mot mina andra sommarhjul, 205/55-16 (michelin primacy hp), är att 17 tummarna är lite stötigare.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
Köpte min V70 för ett antal år sedan med 17" 220, 40 pr.
En lång historia kort, från 17 till 16 och nu 15" 205, 65 pr.
Njuuuuuter varenda mil jag kör. Kan nästan sätta mig i baksätet o
säga till Vofflan- ta mig dit. Mjukt o fint. Har inte märkt någon
enda försämring i väghållning. Kör ofta en "kul" väg med kurvor
både bra o dåligt väglag. Kört Kumho Ecsta och Hankook.
Min paroll, liten penis= stora fälgar och tvärtom förståsss :P
Jespersen skrev:Jag har 225/45-17 (michelin primacy 3) och upplever absolut inte att jag måste hålla hårt i ratten eller annat som du beskriver, kör med ca 2,5 kg i däcken. Ända stora skillnaden jag känner mot mina andra sommarhjul, 205/55-16 (michelin primacy hp), är att 17 tummarna är lite stötigare.
Låter ju lovande. Skulle iofs ändå vilja provköra innan jag köper för att bilda mig en egen uppfattning, men det är ju svårt. Sen måste man väga det mot kostnaden och omaket att skaffa sig nya fälgar... hmm.

Du har ju förvisso en fyrhjulsdriven, undrar om det spelar någon roll förutom möjligtvis under hårdare acceleration?
Bredare däck och lägre profil ger spårkänsligare bil. Trycket mot vägbanan minskar av det bredare däcket och därmed kommer bilen "flyta" lite på vägen. Min V70 är hopplös just nu men det beror på att jag har slicks fram :roll: blanka sommardäck) men ikväll åker mina nyinköpta 195-65-15 Continenlat TS 850 på.
Jag är tvärtom, jag gillar verkligen känslan av vägen och vill att det ska spåra om vägen är sån, feedback saknas i många nya bilar. Dock skönt på motorväg när man slipper passa bilen hela tiden, det måste man med låg profil. Däcken kan inte röra sig så mycket mot vägbanan utan att påverka fälgen, givetvis även omvänt, mer exakt styrning. Jag har aldrig rattat en bil som klarar kompromissa på detta.
Så satsa på mindre hjul om du vill åka bil, stora hjul om du gillar köra bil :grin:
När jag köpte min satt det 225/45/17 nåt kina däck, hade aldrig hört talas om det.
Bilen var riktigt otrevlig att köra, satte på originalhjulen som oxå földe med 15".
Det blev en helt annan bil, helt underbar att köra och nästan en dl mindre diesel per mil tog den.
Nu tänkte jag inte använda 17 tummarna mer, men jag trodde det berodde på kinadäcken men det verkar ju som fler har samma problem.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]