Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:Således så är den minimala grupp som ständigt efterfrågar större och starkare motorer till en standardbil som V70 försvinnande liten - det är dock synd att de är så tongivande här.
Enligt vad du säger så är det ju endast dessa personer som känner till forumet så det är väl tur att de är tongivande, annars skulle forumet självdö och förruttna. Jag tycker inte det är synd, däremot är det synd att inte fler ägare av mainstream modellerna hittat hit.

Fast att gemene man inte bryr sig om eller är intresserad av bilar är ju ingen nyhet...

/Martin
av Mccartney
Fakta är att när det kommer till mest negativa kommentarer om en viss motor så leder Drive med hästlängder.

Ekonomi är väl det enda en Drive kan slå dem andra motorerna på....om inte D3/D4 faktiskt är mer ekonomisk:)

Snackar vi komfort då är det T6 o 2,5FT som gäller.
av Gourmand
Gourmand skrev:V70 med minsta dieselmotorn är en av Sveriges mest sålda bilar, år efter år. Förklaringen är att bilen har en långsiktig kvalitet, är tystgående, komfortabel, säker, har bra vinteregenskaper, är snål och allmänt billig att äga.
95% av ägarna till denna bil har sannolikt inte en aning om att detta forum överhuvudtaget existerar. Således så är den minimala grupp som ständigt efterfrågar större och starkare motorer till en standardbil som V70 försvinnande liten - det är dock synd att de är så tongivande här.
Detta trams om premiumbil tyder mest på att de som använder begreppet, helt okritiskt har svalt biltillverkarnas egen marknadsföring. Ungefär som att "premiumbegreppet" också är en beskrivning av någon sorts mätbar egenskap.
Återigen, jag skiter fullständigt om det knarrar om någon plastbit, typ mugghållare eller annat oväsentligt, men jag vill att t.ex. att motorns vevstakslager ska hålla. Det gäller att skilja väsentligt från oväsentligt.
Jag har två bruksbilar, en Volvo samt en BMW. BMW:n ska nu säljas, då det inte längre finns behov av den. Volvon (V50 D2)behåller jag, eftersom den totalt sett är den bästa av de två bilarna.
Utöver dessa två bruksbilar har jag ett rent nöjesfordon , som har såväl motorstyrka och andra eftersökta egenskaper som vida överglänser någon av de bilar som avhandlas på detta forum - dessa egenskaper är dock helt ointressanta för mig och sannolikt för de flesta andra som kör V70, V50 eller dylika. Trots dessa erfarenheter kan jag definitivt uppleva Volvos V50, V70 med de minsta, men fullt tillräckligt starka dieselmotorerna som något av det bästa bilvärlden erbjuder just nu - även om V50 just gått i graven.
Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att köpa den extremt trånga och klasustrofobiskt instängda V40 och ej heller den korkat formgivna V60. Jag skulle hellre aldrig överväga en större dieselmotor än vad som behövs för harmonisk vardagskörning. Uppenbarligen är väldigt många av samma uppfattning, då man lyfter blicken en aning och tittar utanför detta för de flersta okända nätforum. Hoppas återigen att trådskaparen lyckas med sitt letande efter rätt V70 1,6 Drive. Det är bra bilar !
Negativa kommentarer om 1,6 Drive-motorn kan nog till stor del förklaras att detta är ett bilforum, som väldigt få Volvoägare överhuvudtaget känner till. På den här typen av bilforum, så vurmas det nästan uteslutande för de motorstarkare versionerna, gärna komfortförstörande och bränsleförhöjande lågprofildäck, mörktonade rutor och sänkta chassin. Dessbättre är det inte så ute i verkligheten.
av fidde69
Tackar för era åsikter och speciellt "Gourmand" för ärliga och insiktsfulla argument.

Imörrn skall den nya hämtas och då man byter upp sig från en 10år gammal Opel är jag övertygad att vi kommer att bli nöjda...

/Fidde...
av mattish
Hoppas att ni slipper rycken som finns där och är relativt vanliga iaf på 2009 och 2010.

Känn efter extra noga när ni kör ifall det finns tendenser till det och utnyttja isf garantin på bilen ni har..

Annars tror jag ni blir kanonnöjda!
av dst02
Gourmand skrev:V70 med minsta dieselmotorn är en av Sveriges mest sålda bilar, år efter år. Förklaringen är att bilen har en långsiktig kvalitet, är tystgående, komfortabel, säker, har bra vinteregenskaper, är snål och allmänt billig att äga.
95% av ägarna till denna bil har sannolikt inte en aning om att detta forum överhuvudtaget existerar. Således så är den minimala grupp som ständigt efterfrågar större och starkare motorer till en standardbil som V70 försvinnande liten - det är dock synd att de är så tongivande här.
Detta trams om premiumbil tyder mest på att de som använder begreppet, helt okritiskt har svalt biltillverkarnas egen marknadsföring. Ungefär som att "premiumbegreppet" också är en beskrivning av någon sorts mätbar egenskap.
Återigen, jag skiter fullständigt om det knarrar om någon plastbit, typ mugghållare eller annat oväsentligt, men jag vill att t.ex. att motorns vevstakslager ska hålla. Det gäller att skilja väsentligt från oväsentligt.
Jag har två bruksbilar, en Volvo samt en BMW. BMW:n ska nu säljas, då det inte längre finns behov av den. Volvon (V50 D2)behåller jag, eftersom den totalt sett är den bästa av de två bilarna.
Utöver dessa två bruksbilar har jag ett rent nöjesfordon , som har såväl motorstyrka och andra eftersökta egenskaper som vida överglänser någon av de bilar som avhandlas på detta forum - dessa egenskaper är dock helt ointressanta för mig och sannolikt för de flesta andra som kör V70, V50 eller dylika. Trots dessa erfarenheter kan jag definitivt uppleva Volvos V50, V70 med de minsta, men fullt tillräckligt starka dieselmotorerna som något av det bästa bilvärlden erbjuder just nu - även om V50 just gått i graven.
Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att köpa den extremt trånga och klasustrofobiskt instängda V40 och ej heller den korkat formgivna V60. Jag skulle hellre aldrig överväga en större dieselmotor än vad som behövs för harmonisk vardagskörning. Uppenbarligen är väldigt många av samma uppfattning, då man lyfter blicken en aning och tittar utanför detta för de flersta okända nätforum. Hoppas återigen att trådskaparen lyckas med sitt letande efter rätt V70 1,6 Drive. Det är bra bilar !

Som sagt, de inte bara knarrar å låter i inredningen, AC,koppling med mera krånglade för fullt på DRIVen Jag hade, de är skitkvalitet rakt igenom varenda skruv å bricka.
av dst02
fidde69 skrev:Tackar för era åsikter och speciellt "Gourmand" för ärliga och insiktsfulla argument.

Imörrn skall den nya hämtas och då man byter upp sig från en 10år gammal Opel är jag övertygad att vi kommer att bli nöjda...

/Fidde...

Lyssna noga på koppling å ac å känn efter noga genom hela varvtalsregistret hur bilen går/inte går.
av Zpotnik
Jag har haft min 1.6D DrivE sedan den var ny i december 2010 och har nu kört ca 4500 mil blandad körning. Jag har inte haft några bekymmer alls, bilen drar jämnt och fint utan några vibrationer. Jag har också dragit mycket släp (upp till ca 1000 kg) både förra och denna sommaren utan knussel från vare sig motor eller växellåda. Det är självklart inget raketbil, men jag är mycket nöjd utifrån vårt familjebehov. Även fullpackad, med takbox och fem personer till fjällen går den alldeles utmärkt och snålt. Och då är jag ändå petig vad gäller driftsäkerhet, gnissel, knek och vibrationer. Men jag är nöjd. Och jag jobbar inte på Volvo, jag säljer inte Volvobilar och jag är inte ointresserad av bilar.
av Gourmand
fidde69 skrev:Tackar för era åsikter och speciellt "Gourmand" för ärliga och insiktsfulla argument.

/Fidde...
Lycka till med köpet. Ett av de klokare bilvalen man kan göra idag om man söker en säker, tystgående och komfortabel kvalitetsbil, som dessutom har låga driftskostnader. Se bara till att få kontakt med en bra bilverkstad för sevice och eventuella reparationer och undvik till varje pris de stora auktoriserade Volvoanläggningarna, som är dyra och oftast dessutom dåliga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad