Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kloge skrev:Här ska inte skrotas något! Det här löser vi. Iom att den går fett hade jag satsat på Lmm. Den kan ge fel värden men inte tillräckligt fel för att det ska bli felkod.
det låter bra ! ja hade också tanken på lmm men endå så borde den väl gå dåligt om denna är defekt ? testade att koppla ur den och märkte direkt att tomgången sjönk och bilen börja gå ojämt. därför har jag inte grävt något mer om den. tack för tips !
Hej! Hade en 945a -94 för några år sen som drog över 2l milen men gick kanon bra, fick tipset av verkstaden att köra en flaska insprutnings rengöring, och köra ca 10-15 mil och lämna den utan plus Polen i några timmar, då de påstod att kallstartsventilen hängt sej. Blev mäkta förvånad när detta löste problemet och bilen gick på 0.75 landsväg efteråt.

M.v.h
Robins skrev:Hej! Hade en 945a -94 för några år sen som drog över 2l milen men gick kanon bra, fick tipset av verkstaden att köra en flaska insprutnings rengöring, och köra ca 10-15 mil och lämna den utan plus Polen i några timmar, då de påstod att kallstartsventilen hängt sej. Blev mäkta förvånad när detta löste problemet och bilen gick på 0.75 landsväg efteråt.

M.v.h
hej ! jasså, ja jag har ju testat det mesta utan resultat så varför inte testa detta. får hoppas det gör samma under som det gjorde för dig ! tack för tipset. Mvh
sicnarf skrev:Hur har det gått för dig min vän? Jag är lite nyfiken och undrar om du fått ordning på bränsleförbrukningen så det är normalt nu?
jag bytte som sagt lamban, fick för mig att den drog mindre. men sedan var jag ute i helgen och körde och plötsligt fick jag för mig att den börja dra mycket igen, någon timme senare hörde jag att avgasröret började läcka.. vet inte om detta har något sammanhang men att den börja dra mer var inget tvivel, då jag började se soppanålen sjunka genom att kolla på den ett tag bokstavligen talat. och självklart skall man inte lita på mätaren men den har fungerat korrekt hitills ( mätte dock inte bränsleförbrukningen med den, då tanka jag fullt, åkte några mil och sen tanka igen).
Den här läckan före lambdan kan visst vara ditt problem faktist och som ger dig felkod på lambdan. Det är så att avgasläcka före katten ger syre till lambdasonden och det i sin tur fettar på blandningen helt i onödan. Därav den höga bränsleförbrukningen som du har kanske.
sicnarf skrev:Den här läckan före lambdan kan visst vara ditt problem faktist och som ger dig felkod på lambdan. Det är så att avgasläcka före katten ger syre till lambdasonden och det i sin tur fettar på blandningen helt i onödan. Därav den höga bränsleförbrukningen som du har kanske.
aa var lite så jag tänkte. får ta och fixa läckan imorgon och hoppas på förbättring.
Min 945 har stått i sommar mest nu när jag besikta fick jag back
på allt utom Lamdan...bytt allt el. utom stift och luftfilter.
Har ett gigantiskt vitt avgasmoln bakom bilen då det är minusgrader.
Den drar inget vatten...men sist jag tanka fick jag i 16liter på 13mils ojämn körning.
Motorn går lite ojämt och vid några gasningar så vill den bluddra på tillbakagången.
Var skall jag söka fel?

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]