Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krakus
benka1 skrev:140000:- måste va ett skämt?
byte kam/multirem,alla spännrullar +vatten pump får man lös runt 2000;-
Plus en billig flink kompis borde kunna gå för en 1-1500 arb+olja filter biltema 200:- sen bara sälja den för en ansenlig summa
runt 12-15000:- beroende på skick,rost o dyligt!
:-O)
Du har rätt! 140 000 är på tok för mycket!
Man kan få en ny bil för dessa pengar ;)

14000 är för mycket med. Fast VAG vill ha 12000 för bara byte av kamremsats.

Hittar man mindre verkstad, gör de det för 4000-6000.
En kompispris ca 3000 för allt inkl bira och grillad.
Senast redigerad av 1 Krakus, redigerad totalt 0 gånger.
av Krakus
benka1 skrev:ursäkta felskrivet :D
Du kan alltid redigera om inläggen! Högst uppe till höger står det:

Ändra
x
!
Citera
av JohnB
Är det modellen med GDI motorn kan den nog bli lite svårsåld även med bytt kamrem om du begär över 10 000kr. Om den är i extremt bra skick kanske du kan få 12-13. Man får en fin V70 -99 för 18-20 så att du skulle få den summan för en S40 har jag svårt att tro. Tyvärr är förra gen av S/V40 en problembil i folks ögon så bygg inte upp allt för höga förväntningar. Däremot är väl en fullservad, besiktigad och skattad bil i bruksskick nästan alltid värd 8-10000 så räkna med det. En kompis som reparerar och säljer vidare bilar har fått känslan att Blocket stagnerat som säljkanal för bilar i den här prisklassen och han använder numer lokus eller liknande annonsplatser i dagstidningarna.

/John
av Britta
Förtydligande ang service. Volvo har gjort grundservicen men inte tillägget som kommer vid 18000 mil dvs tändstift, spjällhus, luftfilter m.m.m Detta tillägg plus kamrem och vattenpump vill dom alltså ha 14.000 kr för. Meca vill ha ca 7600 för kamrem, vattenpump samt byte av bromsslangar fram. Låter det rimligt då?

Kan försöka med blocket... eller så skiter jag i all service, tar den på trafikförsäkring och kör tills skiten dör!

Tack för alla svar!
av Droopy
Britta skrev:Förtydligande ang service. Volvo har gjort grundservicen men inte tillägget som kommer vid 18000 mil dvs tändstift, spjällhus, luftfilter m.m.m Detta tillägg plus kamrem och vattenpump vill dom alltså ha 14.000 kr för. Meca vill ha ca 7600 för kamrem, vattenpump samt byte av bromsslangar fram. Låter det rimligt då?

Kan försöka med blocket... eller så skiter jag i all service, tar den på trafikförsäkring och kör tills skiten dör!

Tack för alla svar!
Det är meningslöst att lägga 7600sek på service inför en försäljning, det får du ju aldrig igen iaf.
av JohnB
Köra slut på den själv är ju alltid bäst ekonomiskt men kanske inte så roligt om man redan bestämt sig för att byta. I ditt fall skulle jag nog sätta ut den några tusen billigare än den billigaste jämförbara bilen på blocket, ha den där en månad och hoppas på det bästa. Att lägga nästan 10000 på en bil som är värd max 13-14 är ingen idé om du inte ska ha bilen kvar några år.

/John
Användarvisningsbild
av Micce1980
Finns alltid någon mindre verkstad i varje stad som inte tar ut sådana fantasisummor som nämnts här ovan. Ring runt och hör med dem.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]