Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Nu är det ju 3000-mila intervall, men ändå måste man in på service minst varje år.
Vilken service ska man ta då?

Min bil var på service sist på 2300 mil (när den skulle läggas ut till försäljning) i oktober i fjor.
Nu har den gått 4700, alltså inte 3000 mil sedan sist, men jag måste ju in ett år efter förra service.
När jag ringde Volvo-verkstaden frågade de om jag ville ha 3000- eller 6000-mila service.
Jag visste ju inte det, så det blev en "mellan-service" tror jag de sa.

Så började jag tänka. Ska jag då in på 6000-mila nästa gång? (Ungefär i mars blir det väl.)
I så fall blir det ju flera servicer med det nya systemet:
Säg för enkelhets skull att man kör 2000 mil i året.
Då blir det ju service på 2000 (inom ett år), 3000, 5000 (inom ett år!), 6000, 8000 (inom ett år!), 9000 = 6 servicer på 9000 mil.
(Med gamla systemet var det ju: 2000, 4000, 6000, 8000, 10000 = 5 servicer på 10000 mil.)

Eller var har jag tänkt fel?
Jo, mellanservicene är ju säkert billigare än helservice, och det är ju oavsett bra att serva bilen varje år.
Men, det blir ju *fler* gånger man måste in på service med det nya systemet (om man kör 2000 mil per år). Om jag tänkt riktigt ;-)
LasseL skrev:Jo, mellanservicene är ju säkert billigare än helservice, och det är ju oavsett bra att serva bilen varje år.
Men, det blir ju *fler* gånger man måste in på service med det nya systemet (om man kör 2000 mil per år). Om jag tänkt riktigt ;-)
Fast om du gör din 6000 service vid 5000 eller 7000 spelar ju inte så stor roll misstänker jag. Det viktiga är nog att inte vänta mer än 3000 mil eller ett år mellan gångerna. Intervalltilläggen är inte så milkritiska kan jag tycka.

/Martin
Även om du servar för tidigt så behöver du inte in förrän 3000 mil eller 1år senare igen. Har du servat vid 5000 så behöver du inte in vid 6000. 8000 eller 1 år senare är det som gäller.

Men visst, kör du bara 2000mil per år så får du t.ex 4st service upp 8 000e mil jmf med en som kör 3000 mil om året som kommer 9 000 mil på 3 st service..

mvh
Anders
LasseL skrev:Du har nog rätt Anders, men då finns det alltså inget som heter "6000-mila service"....
Det finns intervalltillägg som skall göras vid .tex. 6000mil. Men som jag sa lär det inte vara kritiskt om du gör det vid 5000 eller 7000mil istället. Det rör sig om luftfilter, rengöring av kameror etc. Sådant som egentligen styrs mer av hur du använder bilen än av milen i sig.
Kamrem t.ex. är ju en annan intervallpunkt på vissa motorer. Den är det ju dock viktigt att inte göra för sent, men det är ju å andra sidan inget som hindrar dig att lämna in bilen separat för detta om du nu inte vill göra den ~1000mil för tidigt i eller så i samband med service.

/Martin
Exakt så. Vissa saker ska göras t.ex. varannan service och vissa vid vissa miltal / ålder. Bromsvätskebyte är ett exempel på det förstnämnda och kamremmen är ett lysande exempel på det sistnämnda.
Sen väljer vissa tydligen att kalla det så ändå för enkelhetens skull eller för att kunden ska förstå.

Om jag inte missminner mig är en "mellanservice" något som görs varannan service där det inte behöver göras lika mycket och den därför är lite billigare. Men jag är inte helt 100a på det, jag ringer Eccy här på forumet när lampan lyser och bokar tid. Han kan min bil bättre än jag själv *haha*.

Förut kunde man för att krångla till det ytterligare köpa en anpassad service om man körde under 1500 mil mellan servicarna. Då byttes inte kupéfiltret och bilen fick inga mjukvaruppdateringar och servicen blev nästan en tusing billigare. Men den möjligheten är nu borttagen.

mvh
Anders

Ska tilläggas att bromsvätskebytet är väldigt luddigt. Volvo rekommenderar att det görs men det står inte på serviceprotokollet att det måste göras så många verkstäder struntar i det för att verka billigare än konkurrenten.
Ännu luddigare blir det när man har serviceavtal där det står att bilen ska servas enligt volvos rekommendationer men verkstaden då bara går utifrån det som måste göras enligt protokollet. Jagrullar har via en stockholmsbaserad Volvo ÅF gjort en förfrågan vad som ska gälla vid serviceavtal med bromsvätskebyte och ärendet ligger nu hos VCC. Vi väntar på svar :-)
Min servicelampa har alltid tänts en åtminstone en månad före ett årsdagen. 2009 gjordes servicen i november och nu börjar lampan lysa i augusti. Jag har aldrig kört mer än 2500 mil/år.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]