Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dexters
veeseventy skrev:Jeg har hatt bilen min i en måneds tid nå, og er hittil ikke imponert over dieselforbruket. I konstantfart 70-80kmt uten motvind, svinger eller bakker kan jeg komme ned i ca 0,5l/mil (på instrumentet), men med en gang det blir litt mer virkelighetsnær kjøring øker forbruket nokså radikalt. Jeg bor et sted med mye bakker, men i teorien bør jo dette nesten gå opp i opp da alle "anstrengende" oppoverbakker avløses av tilsvarende nedoverbakke med tilnærmet "nullforbruk".
Jeg kjører en blanding av 2-3 småturer på ca 1,5 mil og en lengre tur på ca 4 mil på en gjennomsnittsdag, og da ligger snittforbruket (på instrumentet) på ca 0,9-1,0l/mil - altså nokså nøyaktig det dobbelte av hva Volvo´s egne oppgitte tall sier. :???:
Jeg har ikke spesielt tung gassfot, men kjører heller ikke i ekstrem sparemodus. Gjennomsnittslasten er to voksne og en halv tank diesel. Bilen har nå gått ca 3000km.
Jeg håper forbruket synker noe etterhvert, men har ikke store forventninger da moderne motorer vel har produksjonstoleranser som skal være nær perfekte fra første kjøretur... :|
Bild
Bild
Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen, eneste problemene hittil har vært litt knirking og "kvitring" i interiørdetaljer eller chassis, varmer som ikke starter når den programmeres fra Volvo On Call og ett skittent (men nesten usynlig) fingermerke på a-stolpen. (og at VOC-appen i min htc/android mangler knappen for "tut og blink", men det klarer jeg nok å leve med... :lol: )

Åk raka vägen tillbaka till din Volvoåterförsäljare och klaga stort. Den skall absolut inte dra den mängden bränsle. Vid kundrelaterade klagomål som anses allvarliga på nybilar skickar Volvo ut tekniker som utför realtester på bilen. Den förbrukningen hade jag aldrig i livet godtaget.
Användarvisningsbild
av Frode55
För 12 dagar sedan fick jag min nya V70 II D2 (årsmod -13), med automatlåda. Tidigare hade jag en V70 2,4D Classic årsmod -08, manuell växellåda, som jag var mycket nöjd med! Jag har alltid kört mycket ekonomiskt (!), mycket för att jag kör privatbil med milersättning i tjänsten. Vilket visade sig i förbrukningen på min 2,4D..som efter 5 års körning hade haft en snittförbrukning på endast 0,6 l/mil. Det var jag mycket nöjd med, förstås :D

Imorgon skall jag köra min nya V70 II D2:a från Stockholm - Karlstad, och på fredag vidare mellan Karlstad - Sandefjord (i Norge). Det blir ett utmärkt tillfälle att tästa förbrukningen.

Emellertid, jag körde Stockholm - Örebro t/r tidigare denna veckan, och förbrukningen låg då enligt displayen/mätaren i bilen på 0,44 l/mil på ditresan, och på 0,49 l/mil på hemresan. Då ligger jag och kör enligt fartgränsen - även på motorvägen. Så förbrukningen verkar vara rätt så acceptabel...

Dock tycker jag nog motorn (D2) i sig verkar vara i klenaste laget. Den låter mer; växlar oftare (genom automatväxeln); accelrerar (naturligtvis!) trögare...den verkar lite underdimesionerad till V70:en.
Det återstår att se jag blir nöjd med denna bilen, alltså - med motorn i denna bilen :roll:
Wish me luck!
av mattish
Det är en speciell körstil du lär dig efter ett tag.

Även växellådan adapterar sig så att den fungerar bättre. Ibörjan var jag ilsken på min men efter några mil så fungerar den bättre!
Hihi, det blir som för många år sedan när mina föräldrar bland annat hade en DAF 66 Super Luxe.
Principen var: "Har du fått upp farten - släpp inte gasen!"
Super Luxe var den vanliga versionen, i Sverige. Värstingen hette 1300 Marathon.
Det fanns en enklare version som hette Luxe, men den hade samma effekt som Super Luxe och såldes inte i Sverige.
Har en Mb220cdi som 2a bil 05a den drar 0,5 jag gör bara korta sträckor på grusvägar.
Före hade jag en 320D som också drog mkt mindre än mina Volvo v50 Audi A4 dislar.
Men jag kör XC70 D5 vanligtvis är så nöjd så jag bryr mig inte att den drar 0,77
Så vi får helt enkelt räkna med att Volvos Dislar inte är senaste spjutspets tekniken man får en säker pålitlig bil i stället.
Användarvisningsbild
av Frode55
Idag har jag körd de ca 32 milen från Stockholm - Karlstad med min nya V70 D2 aut. Förbrukningen hamnade på 0,5 l/mil. Låg lite över fartsgränsen hela vägen (!), och mellan Karlskoga - Karlstad är (motor-)vägen mycket kuperad med 100 - 110 km/t fartsgräns. Det var dessutom kraftig motvind från väster...(ett tag snöade det dessutom).
O,5 l/milen är kanske inte så dåligt!?
Bilen har nu kört totalt 167,6 mil sedan jag tog ut den för 13 dagar sedan.
Vet någon om förbrukningen eventuellt ändrar sig något eftervart som bilen "körs in"?
av Halvmas
Frode55 skrev: Vet någon om förbrukningen eventuellt ändrar sig något eftervart som bilen "körs in"?
Det finns många som tror sig veta i alla fall :???: . En del tror på att det minskar och andra att det inte gör det utan beror på andra faktorer som att man lär sig bilen. Jag märkte i alla fall av en minskning efter 1500-2000 mil på min men å andra sidan håller jag ingen superkoll på vad den drar heller. Jag tror i alla fall att samtliga bilar behöver viss inkörning för att allt på bilen ska löpa med så små friktionsförluster som möjligt. Jag pratar då inte enbart om motorn utan allla tillbehör som växellåda, bromssystem ect. Ni som vet på forumet får gärna rätta mig ifall jag har fel 8)
Frode55 skrev: Vet någon om förbrukningen eventuellt ändrar sig något eftervart som bilen "körs in"?
Noen mener at fenomenet skyldes dekkslitasje, altså en mindre rulleomkrets når dekket slites, dette får km-telleren og dermed computeren til å regne litt feil og oppgi flere km pr liter bensin. Dette bør imidlertid endre seg tilbake når man får på nye dekk, men mange bortforklarer kanskje økningen med at de nye dekkene har høyere rullemotstand og er mindre energieffektive enn de gamle.. ...Who knows.. :|
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11