Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glidare
#693283
Hej
jag har en V70 II D5, från 2008, har nu fått fel meddelande (Låg bromsvätskenivå) som tändes and släcks oberoende
jag har kollat bromsvätskan och det är ok, så undrar vad det kan vara?

Bild
Senast redigerad av 2 glidare, redigerad totalt 0 gång.
av Tartryffel
#693284
glidare skrev:Hej
jag har en V70 II D5, från 2008, har nu fått fel meddelande (Låg bromsvätskenivå) som tändes and släcks oberoende
jag har kollat broms oljan och det är ok, så undrar vad det kan vara?
Låter ju som givaren.
Användarvisningsbild
av Vojje
#693296
Eftersom varmaste temperatur igår var 11 grader (Falsterbo) och din visar 15 grader gissar jag att du behöver byta ut hela instrumenteringen.
ps. även om engelskan särskriver, heter det fortfarande bromsolja på svenska. ds.
av glidare
#693347
Vojje skrev:Eftersom varmaste temperatur igår var 11 grader (Falsterbo) och din visar 15 grader gissar jag att du behöver byta ut hela instrumenteringen.
ps. även om engelskan särskriver, heter det fortfarande bromsolja på svenska. ds.
Bilden var tagen för några dagar sen!
Det är inte lösning till problemet hur det skrivs på engelska!

Tack ändå
Användarvisningsbild
av Vojje
#693356
Tartryffel skrev:Man kan ju också tänka sig att 15 grader inte är en utetemperatur. Det finns garage.
Back to topic - givaren?
Kallgarage? Givaren är för enkelt. Antingen fungerar den eller så fungerar den inte.
Glapp i kablage? Möjligt.
Felaktig instrumentering? Troligt?
av Tartryffel
#693361
Vojje skrev:
Tartryffel skrev:Man kan ju också tänka sig att 15 grader inte är en utetemperatur. Det finns garage.
Back to topic - givaren?
Kallgarage? Givaren är för enkelt. Antingen fungerar den eller så fungerar den inte.
Glapp i kablage? Möjligt.
Felaktig instrumentering? Troligt?
Du säger att givaren antingen fungerar eller inte. Givaren ger ju, precis som t.ex. givaren för spolarvätska, antingen signal för att nivån är tillräckligt hög, eller att den inte är det. På, eller av. En trasig givare ger gissningsvis samma signal (eller frånvaro av signal) som en hel givare som signalerar att nivån är för låg.

I min värld tar bilen den säkraste vägen och meddelar "low level", inte "faulty input" i det läget. Men jag vet inte, du verkar konfliktsugen. Det är tråkigt.

PS. Angående det du skrev om temperaturen - visst var det ett skämt? För visst förstår du att bilen kan ha stått i garage?
Användarvisningsbild
av Vojje
#693410
Tartryffel skrev: För visst förstår du att bilen kan ha stått i garage?
Du tänker dig alltså att givaren p.g.a. ålder, eller annat, ger värden som ligger utanför tolerans.
Det är tänkbart. Det vore i så fall inte den första gången mjukvaran inte lirar ihop med en egentligen riktig givare.

Kan man ändra i mjukvaran?

Jag måste dock avråda Tartryffel, och andra, från tomgångskörning i stängda eller halvstängda otillräckligt ventilerade utrymmen, trots tekniska landvinningar som katalytisk avgasrening.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]