Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scan164
Jag tror det är 1 månad sen bilen var på service.

Jag ska upplysa min kusin om han vill göra en reklamation.

Det är hans val. Om han tycker det är omständigt och skippar så är det upp till honom.
Om han gör det valet vill jag hjälpa honom att göra rent vevhusventilationen ordentligt, byta oljefällan och så.

Då kan man utesluta att det har med vevhusventilationen att göra.

Jag går i mina egna tankar och funderar om det kan vara nåt med tändstifet. Han fick juh nya.
Men vad är det som garanterar att alla är felfria ?
scan164 skrev:Hejsan alla kunniga volvo-människor.

Det är så här att min kusin har en volvo v70. Jag tror det är årsmodell 98.
Motorn är på 170hk.

Han lämnade in sin bil på service hos bilia för inte så länge sedan,
Där byte dom olja och sedvanliga saker samt byte tändstift och gjorde rent vevhusventilationen

Efter servicen upplever han att bilen går sämre, den går lite ojämt. samt att motorljudet är annorlunda samt att bilen upplevs motorsvagare.

Han åkte tillbaks till bilia för att påvisa detta. Bilia kontrollerade bilen men hittade inga fel.

Jag har själv en volvo v70 turbo-00 och det är lite annan motorkaraktär än en sug motor. Så jag har lite svårt att avgöra själv.
Men jag har lyssnat och provkört hans bil. Den går lite ojämt tycker jag, Den liksom tvekar typ "hakar" lite vid gaspådrag.
När man står still och varvar lite och låter den gå ner på tomgång så på slutet så "blöddrar den lite.

Jag vet inte vad som kan vara fel eller har hänt.

Men jag tackar för alla svar och tips jag kan få för att hjälpa min kusin.

Mvh Martin
Hej Martin!

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att höra mer om vad som hänt, därför skulle vi uppskatta om du kunde sända dina kontaktuppgifter till [email protected] så hör vi av oss till. Vänligen Bilia.
av scan164
Hallå Allihopa.

Jag har väntat med att kontakta Bilia, Det var min kusins önskan. Och det är hans bil det gäller.

Nu har det alldeles strax gått en vecka och jag har inte fått ett svar från honom hur han vill göra.

Jag känner att gjort det i min makt för att kunna hjälpa honom.

Sa jag släpper detta nu och vill han får han kontakta Bilia själv.

Nu kan vi stänga denna tråd och kila vidare.

Återigen vill jag tacka alla inblandade för sina inlägg med råd och tips.

Jag tackar även Bilia för att ha visat intresse.

Mvh Martin.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle vilja se vart det hela tar vägen. Man kan ju inte klaga sen inte låta Bilia reda ut vad som gått galet.
Folk kanske drar sig för lämna på service efter läst detta.....
av scan164
Jag håller med dig Nexus fullständigt.

Jag hade gärna sätt att min kusin tog tag i detta nu när bilia ville hjälpa honom.
Det ändå jag vet nu att han hade pratat med en annan mekaniker som sagt till honom att det kunde ta lång tid
innan allt blir bra igen. Orsaker till detta har jag ej ingen info om.

Jag släpper detta nu eftersom att jag anser att min kusin inte tog chansen nu när bilia ville själva ta reda på
vad som hänt.

Och det är mycket stort av bilia tycker jag. Jag tror inte min kusin inser det.

Sen är det som sagt tråkigt att bilia blir lite nervärderade. Jag har personligen inget problem bilia.
Detta som har hänt har inte skadat mitt förtroende för bilia. Och det borde inte påverka andra nämnvärt.
I sådana fall dom har haft eventuellt problem med bilia själva.

Som jag anser när det kommer till service och mindre reparationer så gör jag det själv, det jag klarar av.
Jag menar byta olja, tändstift och byte av oljefälla och rengöring av vevhusventilation kan jag göra själv.

Varför ? Min bil är en 99 och är då 13 år gammal, Den har inte mycket marknadsvärde kvar, Inga garantier
finns kvar. Då kan man spara lite pengar på att göra det själv.

Skulle jag däremot behöva byta tex koppling skulle jag vända mig till bilia eller nån annan märkesverkstad.
Då det ligger över mina kunskaper.

Mvh Martin
av scan164
Idag hörde min kusin av sig. Och hans problem med bilen efter servicen är av hjälpt.

Denna gång vände han sig till Bilia igen fast inte samma verkstad.

Han skulle justera handbromsen samt åtgärda ojämn bromsverkan bak på bilen.

Han bad verkstan att kika lite snabbt på bilen om dom kunde hitta nåt fel varför den gick dåligt och ryckigt.

Det som orsakat problemet var att en vakumslang satt löst. Precis Som pettson sa i sitt tidigare inlägg.

Dock på andra sidan motorn än vad jag tittade efter. Jag är juh ingen bilmekaniker så jag vet inte exakt vart alla vakumslangar sitter.

Så nu går bilen som en klocka igen. Tack vare Bilia.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]