Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
MattiasD skrev:
Gourmand skrev:
Mccartney skrev:109 hk i en så pass tung bil, låter inte som en bra kombination. Minimi gränsen borde vara 140hk för en bil i en sådan storlek:) Pröva D3 och jämför:)
Denna motor har fullt tillräckligt med kraft vid de varvtal som vanligen används i vardagskörning- iaf för de flestas behov. Bara dumt att köpa en större motor än som behövs - om det inte handlar om ren nöjeskörning och då köper man väl inte en V70. Där handlar det om komfort, ekonomi, slitstyrka och säkerhet.
Jasså, V70 med den här motorn har flest missnöjses trådar på det här forumet. Den här kombon har ju till och med genererat återköp av ny V70. Det tror jag inget annat motoralternativ gjort (åtminstånde på det här forumet). Så att använda ordet slitstyrka (jag tolkar in driftsäkerhet i ordet) i samma mening som den här motorn är vågat. Ekonomi skriver du, menar du bra ekonomiskt val? Jämfört med vad? Menar du att den här motorn är det mest ekonomiska valet i en V70 får du gärna prestentera en kalkyl. Komfort, nja då vill man knappast ha överanstängt dieselknatter med vibrationer. Det finns bättre motorval till V70 om komfort prioriteras. Säkerhet, javisst om du menar krocksäkerhet.

Ge dig. Pajkastning igen..

Motorn gnälls på här och det är så pass få personer som gnäller i förhållande till antal bilar den sitter i. Forum är dit folk söker sig för att gnälla.
av MattiasD
mattish skrev:

Ge dig. Pajkastning igen..
Pajkastning igen? Jag bara ifrågasätter uttalanden som i närmast låter som en bilförsäljares. Undrar lite försynt...det är väl tillåtet? :roll:
av dst02
Gourmand skrev:
Mccartney skrev:109 hk i en så pass tung bil, låter inte som en bra kombination. Minimi gränsen borde vara 140hk för en bil i en sådan storlek:) Pröva D3 och jämför:)
Denna motor har fullt tillräckligt med kraft vid de varvtal som vanligen används i vardagskörning- iaf för de flestas behov. Bara dumt att köpa en större motor än som behövs - om det inte handlar om ren nöjeskörning och då köper man väl inte en V70. Där handlar det om komfort, ekonomi, slitstyrka och säkerhet.

Visst, ta ut den på en hyfsat kuperad 70 väg med kurvor,krön och annat så ska du se att de blir ett hejdlöst växlande mellan 4an å 5an.
Ofta går den för lätt på 4an å för tungt på 5an, resluterar i hög förbrukning, först på raka fina 90 vägar och uppåt går den billigt å bra.
I stadstempo är den inte heller helt hundra, ska man snabbt ut ur en korsning så får du ha rätt ordentligt med gas på ettan för att inte riskera att bilen dör eller känslan av att köra in i en vägg då bilen upplevs helt död.
Knattret som MattiasD pratar om kan Jag skriva under på med en gång och vibrationerna likaså, så illa att dörrpaneler å intrumentbräda nästan vibrerar loss. Slitstyrka, jojomensan, skorrande koppling å tjut från densamma efter 100 mil efter den lämnat fabrik, slitstyrka??
Hoppar man in i en D3 eller numera D4 så blir upplevelsen helt annan.
av gsson
dst02 skrev: Visst, ta ut den på en hyfsat kuperad 70 väg med kurvor,krön och annat så ska du se att de blir ett hejdlöst växlande mellan 4an å 5an.
Ofta går den för lätt på 4an å för tungt på 5an, resluterar i hög förbrukning, först på raka fina 90 vägar och uppåt går den billigt å bra.
I stadstempo är den inte heller helt hundra, ska man snabbt ut ur en korsning så får du ha rätt ordentligt med gas på ettan för att inte riskera att bilen dör eller känslan av att köra in i en vägg då bilen upplevs helt död.
Knattret som MattiasD pratar om kan Jag skriva under på med en gång och vibrationerna likaså, så illa att dörrpaneler å intrumentbräda nästan vibrerar loss. Slitstyrka, jojomensan, skorrande koppling å tjut från densamma efter 100 mil efter den lämnat fabrik, slitstyrka??
Hoppar man in i en D3 eller numera D4 så blir upplevelsen helt annan.
Vibrationer ja. Haha. Det känns som att man har massagestolar ibland. Blir som en stående våg i bilen ibland.

Samt alla andra fel som bilen haft.. :( Dock så fungerar den för tillfället så det stora behovet att göra sig av med skiten har lugnat sig.

Förhoppningsvis håller bilen några år till och då det är dags att byta bil kommer det med största sannolikhet inte bli en volvo igen... :/
Användarvisningsbild
av Perc
Undrar om dom som åker 407, 508, C5 eller Mondeo med samma 1.6-litersdiesel klagar på gångkultur och durr vid segdrag? Jag har inte hört nåt. Det vore ju inte enda exemplet på när Volvo tagit existerande byggbitar och klantat till det. Hårt växlande AW-automater, till exempel.

För den delen tror jag inte att dessa köpare våndas över bristen på motoreffekt heller trots att det är samma storleksklass som V70. Det är väl det här med premiumklass som gör att köpare tycker sig behöva mer effekt, trots att det rimligtvis borde vara 115 betydligt trevligare och mer vridstarka hästar än vad t.ex 940 hade på 90-talet.
av gsson
Perc skrev:Undrar om dom som åker 407, 508, C5 eller Mondeo med samma 1.6-litersdiesel klagar på gångkultur och durr vid segdrag? Jag har inte hört nåt. Det vore ju inte enda exemplet på när Volvo tagit existerande byggbitar och klantat till det. Hårt växlande AW-automater, till exempel.

För den delen tror jag inte att dessa köpare våndas över bristen på motoreffekt heller trots att det är samma storleksklass som V70. Det är väl det här med premiumklass som gör att köpare tycker sig behöva mer effekt, trots att det rimligtvis borde vara 115 betydligt trevligare och mer vridstarka hästar än vad t.ex 940 hade på 90-talet.
Jag har faktiskt varit ute och testat några sådana bilar. 508, superb, sportage, i40, avensis och t.o.m. v50 med samma motor. Ingen av dessa visade samma uppförande. Det är det som är så märkligt. Inga vibrationer att tala om...

Jag upplever v70:in som bättre bil på många sätt. Bättre lastutrymme (bredden), bättre baksäte (oxå bredden). Alla små vänliga detaljer såsom pilen som visar vilken sida tanklocket sitter på, omställningen av xenonljus om man skall åka på fel sida av vägen. ABL, keyless, elektrisk baklucka. Komforten...

Trots alla dessa bra detaljerna så har jag varit otroligt trött på kombinationen bilen/serviceverkstan/kvalitetsproblem. Jag var hysteriskt nära att göra mig av med bilen för ett par månader sen. Men till sist fick jag hjälp. Så nu känns det förvånansvärt bra. Hoppas att det håller många år till! =)
Användarvisningsbild
av Perc
gsson skrev:Jag har faktiskt varit ute och testat några sådana bilar. 508, superb, sportage, i40, avensis och t.o.m. v50 med samma motor. Ingen av dessa visade samma uppförande. Det är det som är så märkligt. Inga vibrationer att tala om...
Jag nämnde närmast 407, 508, C5 och Mondeo eftersom det är bilar med samma motor och i jämförbar storleksklass. Dom ligger dessutom något lägre i pris vilket logiskt sett borde innebära att folk mer gärna väljer just den motorn än någon av dom större.
av dst02
De är sammanfatningsvis inget fel på små motorer i sig om man bara vet hur man skall få dem att gå bra.
av gsson
Perc skrev: Jag nämnde närmast 407, 508, C5 och Mondeo eftersom det är bilar med samma motor och i jämförbar storleksklass. Dom ligger dessutom något lägre i pris vilket logiskt sett borde innebära att folk mer gärna väljer just den motorn än någon av dom större.

Jo, det var ju därför jag var ute och testade de bilarna. Så vi var nog ute efter samma sak...
av Gourmand
V70 med minsta dieselmotorn är en av Sveriges mest sålda bilar, år efter år. Förklaringen är att bilen har en långsiktig kvalitet, är tystgående, komfortabel, säker, har bra vinteregenskaper, är snål och allmänt billig att äga.
95% av ägarna till denna bil har sannolikt inte en aning om att detta forum överhuvudtaget existerar. Således så är den minimala grupp som ständigt efterfrågar större och starkare motorer till en standardbil som V70 försvinnande liten - det är dock synd att de är så tongivande här.
Detta trams om premiumbil tyder mest på att de som använder begreppet, helt okritiskt har svalt biltillverkarnas egen marknadsföring. Ungefär som att "premiumbegreppet" också är en beskrivning av någon sorts mätbar egenskap.
Återigen, jag skiter fullständigt om det knarrar om någon plastbit, typ mugghållare eller annat oväsentligt, men jag vill att t.ex. att motorns vevstakslager ska hålla. Det gäller att skilja väsentligt från oväsentligt.
Jag har två bruksbilar, en Volvo samt en BMW. BMW:n ska nu säljas, då det inte längre finns behov av den. Volvon (V50 D2)behåller jag, eftersom den totalt sett är den bästa av de två bilarna.
Utöver dessa två bruksbilar har jag ett rent nöjesfordon , som har såväl motorstyrka och andra eftersökta egenskaper som vida överglänser någon av de bilar som avhandlas på detta forum - dessa egenskaper är dock helt ointressanta för mig och sannolikt för de flesta andra som kör V70, V50 eller dylika. Trots dessa erfarenheter kan jag definitivt uppleva Volvos V50, V70 med de minsta, men fullt tillräckligt starka dieselmotorerna som något av det bästa bilvärlden erbjuder just nu - även om V50 just gått i graven.
Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att köpa den extremt trånga och klasustrofobiskt instängda V40 och ej heller den korkat formgivna V60. Jag skulle hellre aldrig överväga en större dieselmotor än vad som behövs för harmonisk vardagskörning. Uppenbarligen är väldigt många av samma uppfattning, då man lyfter blicken en aning och tittar utanför detta för de flersta okända nätforum. Hoppas återigen att trådskaparen lyckas med sitt letande efter rätt V70 1,6 Drive. Det är bra bilar !
Senast redigerad av 3 Gourmand, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Inte än, bilen står 30 mil bort och tan[…]

Köpråd V60 Recarge

När jag köpte min xc60 begärde jag […]

Det varierar med årsmodeller och när […]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]