Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BG skrev:
CarMan skrev:
amel skrev:Hej allihopa!

Detta är mitt första inlägg.

Köpte min S60 för 3 år sedan då bilen var ett par månader gamal. På bilen satt det 7x17 tums fälgar (fick senare veta att de hetter interceptor) med 225x45x17 däck. När jag provkörde bilen märkte jag att däcken skrapade emot innerskärm men då var jag jätte glad att det satt 17 tums fälgar så jag protesterade inte utan tänkte köpa plattor (vet inte riktigt vad de kallas för) som man sätter innan fälg. Jag köpte aldrig dessa plattor och nu är det dags att köpa nya däck. Min fråga är varför passar inte 225x45x17 på min bil och vilka däck kan jag köpa som passar på 7x17 fälgar och passar även till S60?

Tacksam för alla svar.
du ska ha olika styrstopp beroende på fäljens bredd. men volvo har olika bredd på sina olika stora däck så man kan enkelt säga att men ak ha olika styrstopp beroende på om bilan har 16, 17 eler 18 tums hjul.
om din fälg hae dimensionen 7X17 ET 49 så är det rätt fälg för din bil.
Om man sätter på större utslagsbegränsare, påverkar det den progressiva styservon om man har en sådan Carman? Jag menar om det blir trögare när man har låg fart t.ex. fickparkering?

BG 2,5T

Utslagsbegränsarna sitter fast på länkarmen, dessa har ingenting med servon att göra. Det enda som händer om du byter ut befintliga till större är att du får sämre svängradie.
Användarvisningsbild
av Statsminister
CarMan skrev:235. låter som du inte har en 7" fälg, eller så har du lite för breda däck.
Mina 235or sitter på ett par Sentinal 7.5x17''. Ska inte det vara en vettig kombo? Dom hade inga 225 i den prisklassen jag letade så jag fick ta 235or ist.
Användarvisningsbild
av Jensen
Har för mig att Interceptor är en S80 fälg, säkerligen därför det tar i.
Annars är ju den dimensionen den rätta för en S60.
av Noodles
Statsminister skrev:
CarMan skrev:235. låter som du inte har en 7" fälg, eller så har du lite för breda däck.
Mina 235or sitter på ett par Sentinal 7.5x17''. Ska inte det vara en vettig kombo? Dom hade inga 225 i den prisklassen jag letade så jag fick ta 235or ist.
Sentinal är väl Oceanfälgarna, de brukar 'alltid' sitta 225or på dessa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Interceptor är godtjänd att ha på S60
Frigge skrev:
BG skrev:
CarMan skrev: du ska ha olika styrstopp beroende på fäljens bredd. men volvo har olika bredd på sina olika stora däck så man kan enkelt säga att men ak ha olika styrstopp beroende på om bilan har 16, 17 eler 18 tums hjul.
om din fälg hae dimensionen 7X17 ET 49 så är det rätt fälg för din bil.
Om man sätter på större utslagsbegränsare, påverkar det den progressiva styservon om man har en sådan Carman? Jag menar om det blir trögare när man har låg fart t.ex. fickparkering?

BG 2,5T

Utslagsbegränsarna sitter fast på länkarmen, dessa har ingenting med servon att göra. Det enda som händer om du byter ut befintliga till större är att du får sämre svängradie.
Tack Frigge. Jo, jag vet var begränsarna sitter och jag har fått monterat större. Efter detta försvann effekten något av den progressiva servon. Det som var pekfingerlätt innan blev plötsligt typ hela handen och lite till. Och visst har svängradien blivit lidande också, det visste jag på förhand. Nu spånar jag bara på om det ändå kan påverka styrservon p.g.a. hjulen så att säga flyttas ut? Större begränsare ger väl på sikt andra belasningeffekter också?

BG/2,5T
av Noodles
Hjulen flyttats ut??

Begränsarna gör inte så hjulen kommer längre ut, eller hur du menar. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
du har inte flyttat ut hjulen (ändrrat spårvidden) du har ju bara satt dit en tjockate plastbit så su inte kan styra lika långt innan det tar stopp
av BG
CarMan skrev:du har inte flyttat ut hjulen (ändrrat spårvidden) du har ju bara satt dit en tjockate plastbit så su inte kan styra lika långt innan det tar stopp
Jo, jag har t.o.m förstått det. Jag skall ställa om frågorna. Jag hade problem med skrap i hjulhuset. Man har bytt enl. spec. utslagsbegränsare styrväxel 64206, sen utslagsbegränsare 30741394, sen rulle utslagsbegränsare länkarm 64205 och rulle 31212191. Jag är medveten om den större vändradien. Kan dessa åtgärder tillsammans påverka:
1. Att den progressiva styrningen blir trögare vid belastning?
2. Ökar inte belastningen på styrningen vid större vändradie?
3. Om så är fallet, ger de större begränsarna belastningseffekter på annat på sikt?
4. Om det är så att den progressiva servon bara blivit sämre, går det, finns det uppgraderingar som återställer eller gör servon bättre?

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av CarMan
utslagsbegränsaden i styrväxeln är även denna bara en plastbit som gör att styrväxeln bottnar tidigare.

din progresiva servo ger bara olika högr olje tryck beroende på vilken hastighet du har på fordonet. den mäter altså inte belastningen

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]