Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
CarMan skrev:så fort nån råkar ut för en skada, så konstaterar snabt 3-4 andra att det absolut inte är etanolets fel, utan det kanske hade hänt än då, eller att det är för att bilen tidigare hade gptt på bensin.
Ja tack och lov så finns det intresserade som försöker samla upp erfarenheterna och tyda dom så att det kan bildas en kunskapsbank för de som aktivt söker kunskapen...
Vare sig det gäller filter/slangar/motortyper är ju detta viktigt. Eller hur?
Är TS nöjd med innehållet i tråden; har du fått svar?

Och precis som Nybble skriver: "Det behöver inte vara riskfritt att köra på etanol". Egen kunskap/erfarenhet är guld & gröna skogar :wink: Spekulationer är just spekulationer, på mer eller mindre goda grunder :wink:

M V H
---< Matz
av matzen10
CarMan skrev:hur stora resurser har BSR jämfört med FORD konsörnen?
hur många bilar/år modifierar BSR
hur många bilar/år bygger ford konsörnen.

hade vi ett stapaldiagrem så skulle inte BSR:s stapel en synnas :lol:
Med det resonemanget så borde alltså de biltillverkare som har mindre resurser än Ford inte ha erfarenhet att uttala sig?
Då borde Carlson/AMG/PininFarina/PSA/VW med flera inte kunna hävda sig på något område som tidigare "inmutats" av Ford... Och jag som tycker Audi är en så trevlig bil! Men det är klart; de kan ju inte hävda sig med Fords kvartalsrapport = då måste ju deras bilkunnande vara rent uselt...
Själv tror jag att t.ex. BSR mycket väl kan identifiera och lösa problemfrågeställningar. Kanske skulle bjuda in någon representant för att se om våran diskussion kan få mersmak?

M V H
---> Matz
av Frigge
matzen10 skrev:
CarMan skrev:hur stora resurser har BSR jämfört med FORD konsörnen?
hur många bilar/år modifierar BSR
hur många bilar/år bygger ford konsörnen.

hade vi ett stapaldiagrem så skulle inte BSR:s stapel en synnas :lol:
Med det resonemanget så borde alltså de biltillverkare som har mindre resurser än Ford inte ha erfarenhet att uttala sig?
Då borde Carlson/AMG/PininFarina/PSA/VW med flera inte kunna hävda sig på något område som tidigare "inmutats" av Ford... Och jag som tycker Audi är en så trevlig bil! Men det är klart; de kan ju inte hävda sig med Fords kvartalsrapport = då måste ju deras bilkunnande vara rent uselt...
Själv tror jag att t.ex. BSR mycket väl kan identifiera och lösa problemfrågeställningar. Kanske skulle bjuda in någon representant för att se om våran diskussion kan få mersmak?

M V H
---> Matz
Skapligt dålig jämförelse :roll:
Så du menar att BSR är lika stort som VW/PSA/pinifarina osv och att dom har samma kompetens :roll:
BSR är grymt duktiga på data/Programvara osv men kom inte o säg att
dom har erfarenhet eller kunskap som någon biltillverkare/Motorkonstruktör. Det säger mer om din kunskap eller kanske brist på den :wink: .
Användarvisningsbild
av vetten
Ursäkta :roll: men har inte den här diskussionen spårat ur nu :x det blir ju bara upprepningar och tjuvslängar :evil: fakta och inget annat annars tycker jag att det bara är att lägga ner :???: ingen verkar ju vilja att ge sej utan det är mest "har jag inte rätt så får jag rätt" typiskt tråkigt :cry: ok jag behöver ju inte läsa men det är ju min sak

vetten
av Frigge
vetten skrev:Ursäkta :roll: men har inte den här diskussionen spårat ur nu :x det blir ju bara upprepningar och tjuvslängar :evil: fakta och inget annat annars tycker jag att det bara är att lägga ner :???: ingen verkar ju vilja att ge sej utan det är mest "har jag inte rätt så får jag rätt" typiskt tråkigt :cry: ok jag behöver ju inte läsa men det är ju min sak

vetten

Ja du har helt rätt :lol:
Den är ganska lönlös men min tanke bakom det är allafall att dom som inte har en gammal bil att experimentera med ska låta bli att slå i Etanol i tanken o inte tro att det är totalt ofarligt. Man ska vara VÄLDIGT medveten om riskerna som finns att göra det och stå sitt kast OM man utsätter sin bil för den prövningen. Det är därför jag inte ger upp än så länge :twisted:
av matzen10
Frigge skrev:Skapligt dålig jämförelse :roll:
Så du menar att BSR är lika stort som VW/PSA/pinifarina osv och att dom har samma kompetens :roll:
Ehh...Nä..Men, som jag skrev *suck*, så blir resonemanget så, enligt Carman's sätt att uttrycka det.
Skapligt illa läst och tolkat av dig (HMM)

F.ö. Frigge, så tycker jag inte att det är schysst av dig att ge intrycket att de som tankar etanol (och är för det) skulle mena att det är ofarligt!
Det är taktlöst av dig att ge det intrycket!

M V H
---> Matz
av Frigge
matzen10 skrev:
Frigge skrev:Skapligt dålig jämförelse :roll:
Ehh...Nä..Men, som jag skrev *suck*, så blir resonemanget så, enligt Carman's sätt att uttrycka det.
Skapligt illa läst och tolkat av dig (HMM)

F.ö. Frigge, så tycker jag inte att det är schysst av dig att ge intrycket att de som tankar etanol (och är för det) skulle mena att det är ofarligt!
Det är taktlöst av dig att ge det intrycket!

M V H
---> Matz
Ok, jag kanske misstolkade det lite men så här långt in i denna debatt börjar det bli svårt att läsa mellan raderna :wink:

F.ö Matz så upplever jag att ni ger det intrycket, säger inte att du personligen gör det men läser du övriga inlägg som behandlar Etanoldrift positivt så.........
Ert positiva tankesätt vad gäller att köra på Etanol skulle möjligtvis kunna få någon med mindre erfarenhet att tanka sin bil på Etanol. Många av er är säkerligen fullt medvetna om att det ni gör är att experimentera och är beredda på riskerna av det. Jag säger inte att det ni gör är fel då ni är medvetna om det. Felet blir när andra som inte är beredda på riskerna börjar experimentera på amatörnivå med sina nya bilar, det blir en kostsam läxa OM det skulle hända något. Ni är onekligen väldigt pålästa och kunniga på det ni gör men alla andra är inte det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vägvarken, dom är väll ialla fall inte partiska!!!
läs har:
http://www.vv.se/filer/28895/rattad_slu ... bilaga.pdf

detta går att läsa i dokumentet:

Säkerhetsaspekter kopplade till risk för brännbar blandning i större temperatur-område vid blandningar av bensin och etanol än för bensin.
• Miljö- och säkerhetsaspekter kopplade till påverkan på material i bränsle-system inklusive tank."
Ytterligare aspekter att beakta är att E85 har påverkan på motoroljans smörjande egenskaper och påverkan på motorkomponenter som cylinder, kolv, kolvringar, ventiler och ventilsäten. Detta medför risk för större motorslitage och därmed behov av tätare oljebyten.
Risk för antändning kan även föreligga på grund av statisk urladdning som kan ge gnistor vid tankning. Detta är fallet även för bensin men med E85 är det temperatur-område där antändning kan ske större,
Smörjningen av ventiler och kolvringar kan påverkas genom att etanolen kan ”tvätta” bort oljefilmen. Detta kan då resultera i ökat slitage och på sikt även ökande emissioner.
av anp
CarMan skrev:Vägvarken, dom är väll ialla fall inte partiska!!!
läs har:

Säkerhetsaspekter kopplade till risk för brännbar blandning i större temperatur-område vid blandningar av bensin och etanol än för bensin.
• Miljö- och säkerhetsaspekter kopplade till påverkan på material i bränsle-system inklusive tank."
Ytterligare aspekter att beakta är att E85 har påverkan på motoroljans smörjande egenskaper och påverkan på motorkomponenter som cylinder, kolv, kolvringar, ventiler och ventilsäten. Detta medför risk för större motorslitage och därmed behov av tätare oljebyten.
Risk för antändning kan även föreligga på grund av statisk urladdning som kan ge gnistor vid tankning. Detta är fallet även för bensin men med E85 är det temperatur-område där antändning kan ske större,
Smörjningen av ventiler och kolvringar kan påverkas genom att etanolen kan ”tvätta” bort oljefilmen. Detta kan då resultera i ökat slitage och på sikt även ökande emissioner.
Varför utelämnade du, citat "De problem som kan påverka säkerhet och emissioner som är föranledda av
bränslebytet är i första hand följande" ?

"Som kan påverka", är för mig inte samma sak som "som påverkar".

Det står även i början av dokumentet, citat "Vägverket har under utredningen tillsammans med bl.a.
Räddningsverket arbetat för att kunna fastställa vilka säkerhetskrav som bör ställas vid
konvertering för E85. Detta har dock inte varit möjligt då kunskap, i tillräcklig
omfattning, om bränslets egenskaper i kombination med de varierade konstruktionerna
hos påfyllningsrör och bränsletank etc. visat sig saknas för de bilar som kan komma att
vara aktuella för efterkonvertering. Vägverket kommer därför att tillsammans med
Räddningsverket och andra berörda utreda säkerhetsfrågorna ytterligare."

Dessa rader tolkar jag som att utredningen saknar tillräckliga fakta och kunskap, för att säga etanolen verkligen riskerar skada materialet i en bensinmotor.

Nu har jag inte läst hela dokumentet, bara skummat igenom bitar av det. Så det kan stå annat som jag missat. Men dessa rader, + de som Carman hänvisade till, väckte mitt intresse vid snabbläsningen.
av svante
CarMan skrev:Vägvarken, dom är väll ialla fall inte partiska!!!
läs har:

tror inte på det heller, tål komponenter bensin så tål de etanol.
obs, här står det "risk för", ta bort de orden i meningen så inser du skillnaden, m.a.o. så vet de inte.
i ett slutet utrymme är det så men ute i fria luften är det precis tvärt om
därför att bensin är flyktigare så ett läckage skapar mera lättantändiga bensinångor.

och att E85 leder elektricitet nämner de inte....
så risken för statisk elektricitet är därför mindre.

och statistiken lyser med sin frånvaro, hur många tankbränder har inträffat i sverige med E85 i tanken efter miljoner tankningar under alla år.
har inte hört talas om en enda.

det har jag undrat i ett visst annat forum,
kan någon förklara varför det skulle vara risk att etanol tvättar bort oljan då det är svårare att lösa upp olja i E85 än i bensin, det borde väl vara tvärt om.

mao jag tror inte på det om de inte kommer med en förklaring till paradoxen!!

ju sämre lösningsmedel för olja desto mindre påverkan på smörjningen.

CarMen, det är INTE så att bara för att ett dokument kommer från en myndighet är de mera korrekta! för där sitter vanliga, och inga övermänniskor.
och visst har vägverket gjort en del blygsamma tester, och som tur är har inga långtgående slutsatser ännu fattats p.g.a. testen av EN konverterad bil/modell.

dessutom är mydigheter ofta påverkade av diverse lobbyverksamheter.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 21

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

Siffran på Model Y stämmer inte m[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]