Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hej hej,

I förrgår började min älskade rally-traktor bete sig skumt, den bluddrar på tomgång och jag fick den där orangea lampan som varnar för avgas problem, när jag drar upp den på ca.3000 varv och håller där i 4-5 sekunder så hör man att motorn miss-tänder då och då....

Jag gissar tändspole eller gasspjäll. Men eftersom jag är `mekaniskt efterbliven` så ville jag ödmjukast fråga er som kan väldigt mycket mer om ojämn tomgång och sånt än jag.

Vad kan jag kolla själv innan jag åker till den dyra märkesverkstaden?

Vad kostar en ny tändspole? och hur funkar det, är det olika tändspolar för olika cylindrar? eller räcker det med att köpa EN ny tändspole och sen bara prova sig fram vilken det är dom inte tänder som den ska?

Tacksam för alla förslag eller ideer.
Användarvisningsbild
av Perc
Andreas2012 skrev:Vad kan jag kolla själv innan jag åker till den dyra märkesverkstaden?
Det finns ju andra verkstäder också...
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Perc skrev:
Andreas2012 skrev:Vad kan jag kolla själv innan jag åker till den dyra märkesverkstaden?
Det finns ju andra verkstäder också...

Hej Perc, jajjemän, du har helt rätt (som vanligt) men jag är mera nyfiken på vad en normal, hyfsat händig tomte som jag kan kolla själv, så jag slipper köpa nya tändstift, byta alla tändspolarna och gasspjäll och luftmassa mätare innan problemet är fixat....sitter på en ganska begränsad budget.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
dieselmagnus skrev:Kan ju vara luftmassemätaren också eller ditt gasspjäll som gjort sitt. Du bör ju läsa ut felkoder innan du ger dig på "prova på-dyr" metoden

Tjena Magnus,

Finns det något sätt man avgöra om det är det ena eller det andra? Hur kan jag se mina felkoder?

Jag fick ett felmeddelande , men det är borta nu..... :(
Användarvisningsbild
av Vojje
Du behöver läsa ut felkoderna med en felkodsläsare som kopplas in i diagnosuttaget.
Generella motorkoder kan vilken verkstad som helst läsa.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Alla större verkstäder har ju ex autodata eller andra prog som de kan läsa ut med och få fram samma felkoder som ex Volvo. Du kan ju ringa runt till lite olika verkstäder och fråga vad de tar för en felkodsavläsning. Autoexperten brukar ligga bra i pris. mekonomen är snordyra runt där jag bor.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
dieselmagnus skrev:Alla större verkstäder har ju ex autodata eller andra prog som de kan läsa ut med och få fram samma felkoder som ex Volvo. Du kan ju ringa runt till lite olika verkstäder och fråga vad de tar för en felkodsavläsning. Autoexperten brukar ligga bra i pris. mekonomen är snordyra runt där jag bor.
Ok, bockar o tackar, nu är ju jag då inte i Sverige, utan jag jobbar mest i Södra och östra Europa, men ska kolla med dom närmaste verkstäderna här om dom kan ta sig en titt.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]