Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
*pettson* skrev:En v40 har ingen direkt ljudkomfort från fabrik. Men med lite kärlek kan den bli väldigt tyst.
Anledningen till att den inte är dämpad från fabrik är att någon i bestämmandeposition blev upphetsad när han såg vanlig wellpapp inplastad som kallas ljuddämpningsmaterial. Därför är nästan allt ljudisolerat med just wellpapp.

Väljer man att ta isär bilens paneler och ta bort samtliga kartonginlägg och ersätter dessa med ett material som dämpar ljud på riktigt så blir komforten desto bättre.
Exakt! Huvudet på spiken!

Gjorde precis denna manöver som du skriver om ovan på en V40 -99 som jag hade..
Utöver ordentlig dämpning i dörrar gjordes även dämpning mot topredväggen, i reservhjulsbaljan, insidan backluckan och även bakom panelerna bak i kofferten, dom som vätter mot sidorna på bilen alltså. och även under golvmattan där plats fanns.

Eftersom jag och svågern rev hela bilen en helg och gjorde alla förändringar i ett svep så kan jag inte säga vad som gjorde störst skillnad, men skillnad blev det. Man fick bort en hel del vägljud och som grädde på moset så blev känslan i dörrar och bakluckan ljudmässigt mycket närmre kassaskåp än original.

Till TS kan jag som gammal ljudtekniker och ljuduthyrare lugna honom/henne i frågan om risk för tinnitus genom att åka V40..
Så bullrig -så att man får tinnitus- finns det ingen bil som är, så länge man väljer att sitta i kupén när man är åker. :wink:
Användarvisningsbild
av teddysoft
Intressant information ifrån flera som man fick läsa denna morgon :) .

*pettson* skrev:En v40 har ingen direkt ljudkomfort från fabrik. Men med lite kärlek kan den bli väldigt tyst.
Anledningen till att den inte är dämpad från fabrik är att någon i bestämmandeposition blev upphetsad när han såg vanlig wellpapp inplastad som kallas ljuddämpningsmaterial. Därför är nästan allt ljudisolerat med just wellpapp.

Väljer man att ta isär bilens paneler och ta bort samtliga kartonginlägg och ersätter dessa med ett material som dämpar ljud på riktigt så blir komforten desto bättre.
Där ser man, om det nu är så pass dålig isolering från fabrik så är det ju självklart att det blir bättre om man byter ut detta.
Variosboy skrev:Exakt! Huvudet på spiken!

Gjorde precis denna manöver som du skriver om ovan på en V40 -99 som jag hade..
Utöver ordentlig dämpning i dörrar gjordes även dämpning mot topredväggen, i reservhjulsbaljan, insidan backluckan och även bakom panelerna bak i kofferten, dom som vätter mot sidorna på bilen alltså. och även under golvmattan där plats fanns.

Eftersom jag och svågern rev hela bilen en helg och gjorde alla förändringar i ett svep så kan jag inte säga vad som gjorde störst skillnad, men skillnad blev det. Man fick bort en hel del vägljud och som grädde på moset så blev känslan i dörrar och bakluckan ljudmässigt mycket närmre kassaskåp än original.

Till TS kan jag som gammal ljudtekniker och ljuduthyrare lugna honom/henne i frågan om risk för tinnitus genom att åka V40..
Så bullrig -så att man får tinnitus- finns det ingen bil som är, så länge man väljer att sitta i kupén när man är åker. :wink:
Ja det är mycket arbete om man skall isolera hela bilen, och som det ser ut för mig just nu med familjen etc. samt att jag är ensam när det kommer till mekande med bilar då man inte har några bekanta i närheten som kan hjälpa till så blir det lättare att köpa oss en annan bil som redan från början är bättre med komfort :)
Det här med tinitus är kanske fel som jag skrev, men ljudet som uppstår i bilen när man kör är iaf inget trevligt och man måste höja rösten ganska mycket när man skall prata med varandra.
Lucif3r skrev:855 "kan" du räkna bort, V70 (-00) är en förbättrad version av 855 :wink: :wink:
Jag vill väl även påstå att V70 har bättre komfort än V90 också, även om dom är väldigt sköna också. I grunden är ju ändå en V90 en 945a, som är en 745a, dvs rätt gammal kaross design :mrgreen:
Ja det har jag förstått 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
960 kan du glömma direkt om du vill ha en tyst bil tycker jag. Jag står knappt ut att åka motorväg med den efter att jag själv skadade hörseln. Inte jättehögt däcksljud men vindrbruset är högt pga den totalt o-aerodynamiska formen, tillsammans ljuden riktigt höga tycker jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är du helt 100 på att du verkligen behöver en kombi? S80 från 98(?) är väl ordentligt ljuddämpad (allt är ju relativt men ändå) och billig av de tidigare årsmodellerna.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av Krakus
V70.
Och tysta däck. Däck med hårt gummi, med V mönster väsnas en del. Även profilen gör mycket!
Användarvisningsbild
av teddysoft
MartinS skrev:Är du helt 100 på att du verkligen behöver en kombi? S80 från 98(?) är väl ordentligt ljuddämpad (allt är ju relativt men ändå) och billig av de tidigare årsmodellerna.

/Martin
Kombi är ett måste för mig då jag har fru, barn och en hund :) .
Så man behöver ju all plats som går att få för bilbarnstol,
hund, barnvagn och plats när man storhandlar.
av Krakus
Ja! S80 är perfekt! Om hunden inte är större än en mellanras! Då faller man ner baksättet och monterar bur där! Kan vara perfekt!
Användarvisningsbild
av teddysoft
S80 är ingen dum bil, men björne är en golden retiver och ligger mellan 30-34kg och tar upp ganska mycket plats.
Sedan har vi våran barnvagn som tar upp mer än hälften (i höjdled) av skuffen på V40in när vi har fält ihop den
och lagt liggdelen över den :wink:
Senast redigerad av 1 teddysoft, redigerad totalt 0 gånger.
av Krakus
Ursäkta. Är det 30 eller 34 kronor kilot?
;)

//////
Klart du ska satsa på en V70 i så fall.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min granne har en S80 -00 eller -01 som jag har kört och åkt en del i. Kan inte påstå att komforten i den är något speciellt. Ungefär som min V70 skulle jag vilja säga.

Men en S80 kommer aldrig i närheten av lastutrymmet i t ex en V70, 855, V90 osv. Behöver/vill man ha utrymme så ska man ha kombi, inte nå halv-kombi/stor sedan tjafs! 8)

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]