Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2,4 2002 Bi-fuel.
Jag vill (till skillnad från alla andra) ha en så hög bil som möjligt, med maximal frigång undertill.
Därför funderar jag på att byta stötdämpare och fjädrar.
Frågan är; kan jag byta till XC70 varianten, eller går det inte/passar inte/är inte tillåtet?
Finns det annars något annat sätt att gå till väga på?

Tack på förhand!
tror inte BP gillar detta då bilen är Helbilsgodkänd......
Är det inte möjligt att laborera med Tum på hjul och profiler istället.
Till exempel 19 " med högsta möjliga profil alternativ
15" med högsta möjliga profil ?
Borde bli skillnader i markfrigång eller ?
Kolla denna länk: http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx
Tack för svar!
Jo, jag har tänkt tanken, men det är väl samma sak där med helbilsgodkännande..? Eller kikar inte bilprovningen på hjulstorlek. Samtidigt vill man ju inte att däcket skall ta i hjulhuset när man svänger eller åker i stora gropar..
Någon som har erfarenhet med hur stora hjul man kan ha?
Helbilsgodkännandet innefattar väl att man inte får förändra rullomkretsen hur som helst, förut pratades det väl om max +-5% men undrar om inte det styrs av tillverkarens uppgifter nu. Är säkert nån som har bättre koll på det där än jag. :)
Bosa skrev:Helbilsgodkännandet innefattar väl att man inte får förändra rullomkretsen hur som helst, förut pratades det väl om max +-5% men undrar om inte det styrs av tillverkarens uppgifter nu. Är säkert nån som har bättre koll på det där än jag. :)
Okay det skulle innebära att det inte finns mycket att spela med - om det nu är så att det är något man kikar på vid bilprovningen.
Freelander skrev:
Bosa skrev:Helbilsgodkännandet innefattar väl att man inte får förändra rullomkretsen hur som helst, förut pratades det väl om max +-5% men undrar om inte det styrs av tillverkarens uppgifter nu. Är säkert nån som har bättre koll på det där än jag. :)
Okay det skulle innebära att det inte finns mycket att spela med - om det nu är så att det är något man kikar på vid bilprovningen.
Du får göra som jag gör:
Kikar efter en XC70 med rätt utrustning o välskött, verkar vara en svår kombination dessvärre.
Själv har jag gått från 17" Orrestafälgar och 40 Profil till 15" Saurusfälgar med 65 Profil.
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Bilen "känns" högre iaf. (1,3 cm) :P
Tack för tips - bra sida!

Så det skulle kanske innebära att att jag håller mig inom 5 procents gränsen så får allt plats i hjulhuset.
Dags att kika på regbeviset och se vad jag kan få till som är 5 procent större.
Jag har nu höga däck och tycker det funkar bra.

Däremot (på nästan samma tema) så har jag världens oljud från stötdämparen fram höger sida.
Det gnisslar, knakar när bilen åker över minsta lilla ojämnhet. Det låter från stötdämparens övre fäste.
Där finns ju vad jag förstår en gummidämpning i underkant och en fjäderbenslagring (?) i ovankant.
Kan man gissa att det är gummihistorian som låter så infernaliskt?
Jag kommer att byta stötdämpare fram, båda sidor, men kommer jag bli tvungen att byta båda dessa två saker samtidigt?

När man ändå talar om oljud från framvagnen. Finns det något volvotypiskt som man kanske kan byta samtidigt, dämpare, bussning, upphängning av något slag - tycker ibland att det klonkar i framvagnen vid ojämnheter.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]