Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag kör till jobbet kör jag en km med eget gaspådrag, sen 28 km med farthållare och till sist en km med manuellt gasande igen.
En trafikstockning räknas som en turistattraktion.
av perhall
Mina vänner som bor i linköping och Norrköping ligger också högt k förbrukning. Även där en del köer och många korta turer med dagis och affär etc. När man bor i stan i Sthlm använder man sällan bilen varje dag och kör nästan alltid åt rätthåll dvs ut från stan på morgonen och in på eftermiddagen. Inga köer i princip. Och inte värre för bilen än att bo i Jönköping och småköra varje dag. När jag kör lugnt ligger jag alltid långt under 1l/mil vid körning i o kring Stockholm. Inne i Stockholm flyter det dessutom mycket bättre än i t ex Linköping och Göteborg.../ph
av Arese
Bild från senaste hemresan från grannlandet i väster:
Bild

Framme i Göteborg:
Bild

Bil? BMW F11 520i 2013. Varför kladda med diesel :D
av Gourmand
perhall skrev:Mina vänner som bor i linköping och Norrköping ligger också högt k förbrukning. Även där en del köer och många korta turer med dagis och affär etc. När man bor i stan i Sthlm använder man sällan bilen varje dag och kör nästan alltid åt rätthåll dvs ut från stan på morgonen och in på eftermiddagen. Inga köer i princip. Och inte värre för bilen än att bo i Jönköping och småköra varje dag. När jag kör lugnt ligger jag alltid långt under 1l/mil vid körning i o kring Stockholm. Inne i Stockholm flyter det dessutom mycket bättre än i t ex Linköping och Göteborg.../ph
Skulle denna beskrivning av trafiken i Stockholm med omnejd stämma, så har med en tidsmaskin att göra. Jag bor mitt i stan, men har också bott i förort. Nuförtiden finns inget som heter rusningstrafik i centrala Stockholm, det är nämligen igenkorkat jämt, utom på nätterna. Köerna är ständiga på såväl in som utfarter och körning från en förort, genom stan till en annan förort leder ovillkorligt till kökörning. Så är inte fallet i småstäder som t.ex Linköping, där jag för din delen bodde i över ett år.
av perhall
Gourmand skrev:
perhall skrev:Mina vänner som bor i linköping och Norrköping ligger också högt k förbrukning. Även där en del köer och många korta turer med dagis och affär etc. När man bor i stan i Sthlm använder man sällan bilen varje dag och kör nästan alltid åt rätthåll dvs ut från stan på morgonen och in på eftermiddagen. Inga köer i princip. Och inte värre för bilen än att bo i Jönköping och småköra varje dag. När jag kör lugnt ligger jag alltid långt under 1l/mil vid körning i o kring Stockholm. Inne i Stockholm flyter det dessutom mycket bättre än i t ex Linköping och Göteborg.../ph
Skulle denna beskrivning av trafiken i Stockholm med omnejd stämma, så har med en tidsmaskin att göra. Jag bor mitt i stan, men har också bott i förort. Nuförtiden finns inget som heter rusningstrafik i centrala Stockholm, det är nämligen igenkorkat jämt, utom på nätterna. Köerna är ständiga på såväl in som utfarter och körning från en förort, genom stan till en annan förort leder ovillkorligt till kökörning. Så är inte fallet i småstäder som t.ex Linköping, där jag för din delen bodde i över ett år.
Stämmer inte i omnejden men väl i stan. Det går bra mycket snabbare att åka från Roslagstull till Söder, från Kungsholmen till Östermalm etc. 4 på eftermiddagen än att ta sig igenom Norrköping från Söderköpingspåfarten till E4-påfarten...

Sen var min poäng att de som bor inne i Stockholm sällan använder bilen varje dag, därför slits troligen innerstadsbilar mindre per mil än förortsbilar... typ.../PH
Användarvisningsbild
av Camel
Arese skrev:Bil? BMW F11 520i 2013. Varför kladda med diesel :D
Förbrukning för 520i på 0,61 l/mil för sträckan 328 km med restid 3 tim och 15 min låter helt ok för mig. Det behövs ingen snåldiesel.
av Gourmand
Camel skrev:
Förbrukning för 520i på 0,61 l/mil för sträckan 328 km med restid 3 tim och 15 min låter helt ok för mig. Det behövs ingen snåldiesel.
På ett år och i verklig körning kan du räkna kallt med att BMW:n med bensinare har dragit väsentligt mycket mer bränsle än motsvarande bil utrustad med snåldiesel.
Det är nog snarats bilens användningsområde som avgör om bensin eller dieselmotor är det rätta. Nu förefaller det som att det sker en rejäl utveckling för bensinmotorn och dess förbrukning, så det kan hända att de nya snåla bensinarna kan vara ett bra alternativ för fler, men vi får se om det håller i verkligheten också, osvuret är bäst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:
Eller denna som har nästan dubbelt så många hästar som 520:n och automat men bara drog 0.73 över ett antal tankar bensin och då var det allt från köer till bergspass under vår USA resa föe 14 dgar sedan. Sorry, sorry... Jag har fortfarande inte kommit över att en så fet motor kan gå så snålt.

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev:På ett år och i verklig körning kan du räkna kallt med att BMW:n med bensinare har dragit väsentligt mycket mer bränsle än motsvarande bil utrustad med snåldiesel.
Ja, att den drar mer bränsle är jag övertygad om. Men inte drar BMW:n så mycket mer att bränslekostnaden per mil blir så mycket högre att det motiverar att köra snåldiesel. Om man nu tycker det är roligare att köra BMW bensin. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:/.../Eller denna som har nästan dubbelt så många hästar som 520:n och automat men bara drog 0.73 över ett antal tankar bensin
Ja, ytterligare en rolig bil till rimlig bränslekostnad. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]