Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Efter att ha läst xenon trådar i snart 2 timmar så har jag inte fått svar på det jag undrar.
Bilen i fråga är en v70 med bixenon -07

1. Tänkte ta styrström från orginal extraljus kontakten, hur gör jag det utan att köpa volvos extraljus kablage. Sitter det under luftburken ? Måste denna kontakt aktiveras ?

2. Hittar inte xenonkit på tex vvme till 3 lampor, blir man tvungen att köpa 4 kit ?

3. Relät jag haft till mina 3 hella hallogen är på 100a, några problem att använda det vid xenon konvertering ?

4. Behöver man modifiera lamphuset något ?

5. Vore riktigt fint med tips och gärna bilder där ni monterat era ballaster.

6. Vilka är de bästa xenonkiten för extraljus vad gäller upptändning och ljusstyrka ?

7. Passar xenonkungens förlängningskablage på vvme's kit ?

Vore ruskigt tacksam för svar.
Helst inga föreläsningar om e-märkningar, osv om så inte är nödvändigt :mrgreen:

/ John
Användarvisningsbild
av Camel
Jag svarar på några av dina frågor:
bargis skrev: 1. Tänkte ta styrström från orginal extraljus kontakten, hur gör jag det utan att köpa volvos extraljus kablage. Sitter det under luftburken ? Måste denna kontakt aktiveras ?
Det finns en utmärkt beskrivning från Perc, se här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p690721
bargis skrev:3. Relät jag haft till mina 3 hella hallogen är på 100a, några problem att använda det vid xenon konvertering ?
I princip kan du använda det. Men jag föredrar max. 2 xenonljus per relä. Det är viktigt att ballasterna får tillräckligt med ström vid uppstarten. Annars kan man råka ut för att de inte tänder upp som de ska. Snåla därför inte med kablaget. Vid halogen använder jag max. 1 ljus per relä. Titta här varför: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=86099
bargis skrev:4. Behöver man modifiera lamphuset något ?
5. Vore riktigt fint med tips och gärna bilder där ni monterat era ballaster.
Jag monterade Xenonkungens slim 35 Watt i mina Hella Rallye 3003 med ref. tal 50. Allt rymdes inne lykthuset. Ballasten fick plats bakom reflektorns avfasning i nederkant. Gummitutan på baksidan av xenonlampan drog jag av så att trådarna kunde vikas åt sidan, då räckte strålkastarhusets djup till utan modifiering.
bargis skrev:6. Vilka är de bästa xenonkiten för extraljus vad gäller upptändning och ljusstyrka ?
Xenonkungens slim 35 Watt är inte snabbt. Ljusstyrkan är ok, en kraftig förbättring mot original helljus. Det finns många xenonkit som är snabbare. 55 Watt ger lite bättre ljus.
Användarvisningsbild
av bargis
Perc skrev:
bargis skrev:1. Tänkte ta styrström från orginal extraljus kontakten, hur gör jag det utan att köpa volvos extraljus kablage. Sitter det under luftburken ? Måste denna kontakt aktiveras ?
http://perc.slashbox.net/v70n/mektips-extraljus.pdf
Skitbra! bättre än så blir det inte.

Ska genast beställa 55wattare och reläsats till varje extraljus.

Eftersom jag då ska ta styrströmmen från det egna uttaget vid luftburken, och tanken är 3lysen & 3 reläer. Så måste jag montara en strömtjuv på en av kablarna till det egna reläet(de blåa kablarna på bilderna).
Eller är jag hellt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av Perc
Reläet är bara ett vanligt relä, det är inte köpt från volvo eller dylikt.

Kablarna kommer lösa, du får koppla vad du vill på dem, t.ex förgrening till två reläer. Så kör jag själv nu.
Användarvisningsbild
av bargis
Ja just det det var ju till och med artikelnr på kablarna.

nu har jag beställt 2kit med 55w och 3 reläsatser, gick på 1122:- med frakt, hoppas man slipper tullen :)
Jag har 3st 55w i mina x-ljus.

Ballasterna drar 10A var vid start och jag kör med ett 40A relä, fungerar hur bra som helst och har fungerat i ett år. Förstår inte varför man ska ha ett separat till varje? Bara reläet klarar den ström som ballasterna drar ska det ju fungera.

Jag har inte slim, mina ballaster är monterade framför luftburken i en ställning som jag bockade till av lite plåt. Blev skitbra. Kör med 1m förlängningskablar från xenonkungen.
Senast redigerad av 1 bensinskalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bargis
bensinskalle skrev:Jag har 3st 55w i mina x-ljus.

Reläerna drar 10A var vid start och jag kör med ett 40A relä, fungerar hur bra som helst och har fungerat i ett år. Förstår inte varför man ska ha ett separat till varje? Bara reläet klarar den ström som ballasterna drar ska det ju fungera.

Jag har inte slim, mina ballaster är monterade framför luftburken i en ställning som jag bockade till av lite plåt. Blev skitbra. Kör med 1m förlängningskablar från xenonkungen.
Menar du att ballasterna drar 10a?
Dessa var slim, och jag läste någonstans att slimballaster drog mera ström vid start.
Relä satserna som jag valde till låg på 30a styck, kanske överkurs att ha ett 30a relä på varje ljus.
Men tar det säkra före det osäkra, speciellt då reläerna inte är speciellt dyra.

Min förhoppning är att gömma ballasterna i lycktan, funkar inte det så lär jag också beställa förlängningskablar och leta rätt på ett lämpligt ställe att gömma dessa på.

Finns det någon guide på hur man får loss grillen?

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]