Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just kollat upp pappas bil inför besiktningen. Yttersta delen av drivknutsdamasken och ett par centimeter ut på drivaxeln är fuktiga av olja.
Det gäller vänster drivaxels inre knut. Jag kommer inte åt att se ordentligt hur det är ihopsatt. Jag antar att tätningen vid växelådan läcker, men
vore tacksam om någon kan bekräfta att en felaktig växlådstätning kan leda till läckage av växellådsolja in i drivknuten.
Hur brådis är det att fixa detta? Bilen skall besiktigas om ca en vecka.

Det sitter en Volvo-motor i bilen, dvs Inte GDI 1,8.

Mvh
SvDa
Enda tätningen till lådan ÄR drivknutsdamasken,om damasken går sönder så läcker lådan tom.Sitter med 3skruvar i lådan men man måste ta loss hela drivaxeln för att byta damask.Läcker det bara lite så är det ingen brådska.
Tack för svar.

Som jag förstår dig så är vänster inre drivknut smord med växelådans olja och inte, vilket jag tror är vanligast åtminstonne i yttre knut, Molybdendisulfidfett.

Om så är fallet så kan det vara det är bara några droppar som slunkigt ut skulle jag tro. Det finns ingen olja runt knuten utan bara vid tätningen mot drivaxeln.

Glömde påpeka att den har manuell låda.

Jag vore tacksam om du kunde bekräfta.
Min v40-98 läcker å samma ställe nu har jag sett, rätt rejält med så jag är på jakt efter en damask. Lämnade in den till Volvo men dom beställde fel delar :-(
Någon som vet var man kan köpa en ny damask och sätta dit?

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]