Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjort tappra försök att få loss bulten i nedre fjäderben/stötdämparfäste,bakre, utan större framgång , provat följande :
-sprutat på rostlösning i olikas form
- dunkat på med lillslägga
- pressat med avdragare och löst skruvstycke som jag lyckats få på plats...
-värmt upphängningsramen försiktigt , finns ju gummibussing i stötdämparfästet ..
- kylt bulten med kylspray

resultat .. ingen större framgång . går att vrida bulten men det känns att det fjädrar så det är nog gummibussningensom rör sig .
antar att det är metallhylsan i bussningen och bulten som förenats förgott !? ??:-/
Frågor :

- vilka andra åtgärder finns ?
- kan gummibussningenbytas om den skulle ryka , eller måste hela dämparen bytas då ?

masen tacksam för tips !!!!
Har krigat som fan med samma problem, enda råd att ge inte upp!
Jag kapade ena skallen med vinkelslipen och använde hemlagad dorn av något slag. Vet ej om det var bästa sättet men efter två dagars helvete gick det att bända ut skiten. Kommer aldrig att byta igen :-)
Tack för uppmuntrande svar med din erfarenhet , har redan lagt en heldag på bultskrället , som oxe är man ju envis ....
Tydligen går ej bussningen i stötdämparn att byta ej heller hylsan så får man ej loss det så blir det att byta stötdämpare också !
Då lär jag göra om jobbet på andra sidan och byta dämparen där med o då är det en till trevlig bult som väntar ! :(
Om du tar vinkelslipen och skär av bulten innanför fästena så kommer den ju loss och ja du får skära genom kanten på stötdämparen också men den ska ju ändå bytas så det kvittar väl.
Kanske ett dumt påpekande men du lyfter "armen" lite så att hålen i armen kommer i linje med hålet i dämparen va?

Jag hade ner mina förra sommaren och det var bara att dra ut bulten. I och för sig var bilen då bara 9år, men jag kanske hade tur.

/Martin
Problemet med mina två bultar var att den fastnade i gummibussningen, det gick alltså inte att ens skruva runt bulten. Jag minns att jag inte fick plats med vinkelslipen innanför för att kapa bulten. Och ja, du byter givetvis hela skiten när du ändå river :-)

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)