Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
snowman skrev:Om man bytar till exakt samma behöver man verkligen nollställa addaptionen då? Enligt verkstaden måste det alltid göras? Det går ju att köra utan men då säger de att den inte reglerar sig.
Japp. Det göres lämpligen genom att helt sonika koppla bort (lyft upp) dataenheten. Finns specialverktyg för detta ändamål, dock ej på B-tema.
Men det går säkert bra att lyfta batteripolen också.
På verkstaden sa de att den var tvungen till att komma in och att det kostade 270 kr att nollställa.

Förövrigt har jag nu hämtat ut lamdasonden och noterat att artikel nr är rätt men själva Denso nr som skulle varit 3322 är 3323 på den nya men det skulle tydligen inte spela någon roll.
snowman skrev: På verkstaden sa de att den var tvungen till att komma in och att det kostade 270 kr att nollställa.

Förövrigt har jag nu hämtat ut lamdasonden och noterat att artikel nr är rätt men själva Denso nr som skulle varit 3322 är 3323 på den nya men det skulle tydligen inte spela någon roll.
Ryck säkringen för motorstyrningen medans du byter så är du säker. Jag har bytt ett par st själv o lampan slockar o regleringen hoppar ju givetvis igång på en gång. Visst kan felkoden ligga dold kvar o skramla men det ligger säkert ett kilo andra felkoder också.

Mvh
Jag drog ut strömmen helt innan byte men det var verkligen inte lätt att komma till kontakten på den främre lamdasonden.

Sen råkade jag tyvärr klippa isönder de två hållarna som håller lamda sladden. Troligen sitter hållarna där för att sladden inte ska röra vid några varma delar så det var bara till att sätta lite isoleringstejp och ett buntband i närheten av där hållarna satt.

Strumpan verkade dock av annan typ på denna lamdasond jämfört med den som satt där och inget buntband medföljde.

Efter start så är lampan släckt och den går bra :)
Lr MECA som var klart billigare än Mekonomen när jag bytte.
Användarvisningsbild
av Ravi
snowman skrev:
Ravi skrev:Var köpte du sonden?
Sonden köptes på verkstad för 2500 kr. Hade jag kunnat vänta hade jag troligen väntat tills Mekonomens 20% rabatt om några veckor.
Okej !

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]