Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mic
Jag har min 855 97:a inne på 21k mil servicen och de ringde och sa att länkarmslagringarna bak har börjat oxidera så de borde bytas ganska snart. Tyvär så har rostskyddsgarantin gått ut, och det kostar rätt mycket att byta på verkstad.

Jag har ingen erfarenhet av bilmek men har inte tummen mitt i handen. Är det här något jag kan göra själv? Måste man ha tillgång till speciella eller hydraliska verktyg? Ungefär hur gör man när man byter dem?

Tackar på förhand,
Michael.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ganska mycket jobb är det...
Skruvarna som håller fästet kan sitta helt sjukt fastrostade, men det går bra om man borrar en massa hål och sen tar en huggmejsel och spräcker fästet längs med skruven.
Volvo tycker att man ska lossa främre bussningarna, stötdämparna, fjädrar, fäste till bromsslang, mm, och dra isär länkarmarna ut åt sidorna för att komma åt, men det går utan att göra det. Problemet är skruven genom fästet in i änden på motsatta sidans länkarm, men den går att ta med en 18-19 lednyckel. (Särskilt om man värmer och bockar den lite)

Krängningshämmaren måste bort om du har det. Och en bakvagnsinställning är nödvändig efteråt, det är de här fästena man flyttar för att justera.

(Synd att dina fästen skulle hålla så länge, dom brukar ge sig innan garantin är slut...)
Användarvisningsbild
av paul1975
Själva länkarmslagringen kostar kring 1200 spänn styck på autoexperten. Jag lämnade in bilen för att göra det och betalade 3500 (svart). Så JA: det är för mycket jobb själv (enligt min mening), speciellt om man inte har tillgång till lyft.

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]