Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Har upptäckt ett konstigt ljud från motorn som kom helt plötsligt när ja starta bilen, låter fram vid motorn och är inte remmarna ljudet är rätt "vinande" och låter rätt högt som om något lager eller liknande skulle vara trasigt? Bilen har gått klockrent och tyst innan och har gått 18500 mil så vore tacksam om någon visste vad det kan vara?
av osla
lättaste sättet att utesluta om det är lager i generator, vattenpump eller servopump borde ju vara att hänga av remmarna och höra om det blir tyst
av DjJoakim
Har haft samma vinande på två b230f genom tiderna, och ena gången va det vattenpumpen och andra generatorn, som tidigare sa, testa häng av remmarna och se, men kör inte motorn för länge med tanke på att varken vattenpump, generator eller servopump kommer fungera.
Du kan även känna innanför remskivan på vattenpumpen om den börjat läcka där, är rätt känt..
Användarvisningsbild
av volvoadde
Hängde av remmen som går till vattenpumpen och servon då tystnade ljudet så någon av dem måste det vara dock syntes det inte något på vattenpumpen att den läckte samt att den snurra kanonfint, kände lite på servon och kändes inget märkvärdigt där heller mer än att den var lite glapp om man rucka skivan upp och ner vad tror ni är det servon eller vattenpumpen?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Har du tillräckligt med olja i servon? Inga synliga läkage runt styrväxel?
Vattenpumparna har ju för övrig vanligtvis lite missljud i sig även om de är nya men inget vinande, så tror det kommer från servopumpen.

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]