Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har försökt att hitta information här på forumet ang vad man bör ha för felkodsläsare / servicelampsläckare.
jag ser att vissa har något som heter "Dice"?
kan någon förklara vad för prylar jag behöver köpa och vilken mjukvara som krävs för detta.
Är nybliven Volvoägare till en V70 -04 2.5T som jag fortfarande trivs jättebra med! :D
Sök på dice så får du upp en mastodonttråd med allt du behöver. Annars kan du kolla marknaden efter ppc felkodsläsare från BSR. Den billigare varianten som då kostade ca 1000-lappen är nu ett hett objekt på marknaden som begagnat. Den är bra. Servicelampan kan du alltid släcka själv med trippen och tändningen.
Det finns i princip endast 2 Felkodsläsare som klara samtlig Styrenheter i Volvobilarna.
Vida med Dice som du kan läsa om i annan tråd. Kräver bärbar dator.
PPC felkodsläsare som är svår att få tag i då den "billiga" varianten inte längre tillverkas, det finns en
svindyr på brs.se som jag inbillar mig att ingen köper.
Men håll ögonen öppna här på forumet då det dyker upp på Säljes lite då o då.
Gör en Kööper annons kan också lösa det problemet.
Kolla gärna svxc.se också......
de andra felkodsläsare som finns klarar Generella OBD koder dvs. motor o avgaskoder.
Kolla denna : http://www.garaget.org/?car=277067
Vida+dice ger helt klart mest för pengarna då du har tillgång till samma diagnosutrustning som volvoverkstan har(nästan). Om du ändå tänkt trimma bilen så kan man lägga på en tusing så får man felkodsläsing på köpet. Det går hos Autotech och BSR men jag är osäker på om RICA har den funktionen. Jag köpte vida+dice och har haft mycket nytta av den för att kolla småfel och hålla koll på serviceprogram samt verkstadshandboksdelen. Vida går iofs att få tag på utan att köpa en dice men kärlek utan kyssar är som ... vida utan dice kanske :wink: .

/John
Om du går in på svxc.se så var lite försiktig när du pratar om Vida o kina Dice, vissa av moderatorerna där får spelet när man pratar pirat versioner av dessa produkter.
Har varit en del tråkiga ordväxlingar ang detta.

Jag har både Vida med Dice och den äldre BSR PPC. PPC:n är klart smidigare om man bara ska läsa av bilen. Dock är VIda/Dice oslagbart när man ska börja en djupare felsökning.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]