Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
perhall skrev:
mattish skrev:Har ju faktiskt en bild på min också.
http://img.tapatalk.com/d/12/10/16/anu3ese9.jpg
Hur lyckas du få sådär jämn förbrukning?/ph
Inga problem ;) Det är förhållandevis platt här. Det är 5 km med platt väg (vajerräcke 100km/h), sen släpper man på gasen, rullar ca 500 meter på avfarten och sen in i byn och bökar.

Håller man sig på landsväg 70-90 så är staplarna ännu lägre..
av Mwi
mattish skrev:
perhall skrev:
mattish skrev:Har ju faktiskt en bild på min också.
http://img.tapatalk.com/d/12/10/16/anu3ese9.jpg
Hur lyckas du få sådär jämn förbrukning?/ph
Inga problem ;) Det är förhållandevis platt här. Det är 5 km med platt väg (vajerräcke 100km/h), sen släpper man på gasen, rullar ca 500 meter på avfarten och sen in i byn och bökar.

Håller man sig på landsväg 70-90 så är staplarna ännu lägre..
Rätt hög förbrukning med den effekten. I jobbet kör jag en 2,4D 175 Hp automat 2010 de senaste 3000 milen visar färddatorn 0,66l/mil och en snitthastighet på 86 Km/h. Jag har alltid fullgas vid omkörningar, gasar så mycket som möjligt vid start, släpper gasen sent och bromsar istället. Tvärt emot all Eco Driving men ändå ligger förbrukningen på 0,66l/mil enligt färddatorn rätt okey tycker jag. Så att D2 automat ligger på 0,9l/mil verkar inte rimligt.
Eftersom jag inte kör bilen privat så påverkar inte förbrukningen mig privat, utan det är bara att gasa och vara glad :D
Känner mig jätte nöjd när jag kommer 95 mil på en tank.
av mattish
Mwi skrev:Rätt hög förbrukning med den effekten. I jobbet kör jag en 2,4D 175 Hp automat 2010 de senaste 3000 milen visar färddatorn 0,66l/mil och en snitthastighet på 86 Km/h. Jag har alltid fullgas vid omkörningar, gasar så mycket som möjligt vid start, släpper gasen sent och bromsar istället. Tvärt emot all Eco Driving men ändå ligger förbrukningen på 0,66l/mil enligt färddatorn rätt okey tycker jag. Så att D2 automat ligger på 0,9l/mil verkar inte rimligt.
Eftersom jag inte kör bilen privat så påverkar inte förbrukningen mig privat, utan det är bara att gasa och vara glad :D
Känner mig jätte nöjd när jag kommer 95 mil på en tank.
Med den körningen du gör hade kanske en d2 legat lägre? Min v70 rullar oftast ca 1-2 mil per körning och det är där det stora felet är.
Diesel är inte så känsligt om man vrålkör.. Men det hör inte hit, trådskaparens bil drar helt åt skogen för mkt bränsle om han sköter sin körning.
av perhall
Att diesel inte är så känsligt när man hårdkör brukar stämma, men jag tror att en V70II oavsett motor är känslig. Jag körde i veckan 50 snabba mil med en manuell D2. Efter 52 mil tankade jag i 52,7 liter. Blandat kanske 3-4 mil stadskörning, lugn, 10 mil lansdsväg i 80-100 och resten, ca 40 mil, motorväg i 140-180. Det är ändå 100% mer än om man kör lugnt, precis som jag upplever med min T4. Jag tycker inte heller att D2 är så snål, har haft såna tidigare och aldrig legat under 0,7 men jag kan tänka mig att om man verkligen kör lugnt kan man komma ner ordentligt. /PH
av perhall
Visserligen går 115 hk/270 Nm/6-vxl D2/DRIVe betydligt bättre än de första 109 hk/240 Nm/5-vxl, har ett bredare register, är mindre tom i botten och har allmänt mer kraft - men jag tycker också att den verkar dra mer... kanske/troligen pga EURO 5...? Med R-design, och en massa annan utrustning, dras vikten också upp och medan de allra första DRIVe nästan alltid var kinetic/momentum med 205-Energy-däck har jag sett många nyare D2 (gäller 40-60- och 70-bilar) med mycket lull-lull, det drar upp förbrukningen precis som PS-lådan gör./PH
av mattish
perhall skrev:Att diesel inte är så känsligt när man hårdkör brukar stämma, men jag tror att en V70II oavsett motor är känslig. Jag körde i veckan 50 snabba mil med en manuell D2. Efter 52 mil tankade jag i 52,7 liter. Blandat kanske 3-4 mil stadskörning, lugn, 10 mil lansdsväg i 80-100 och resten, ca 40 mil, motorväg i 140-180. Det är ändå 100% mer än om man kör lugnt, precis som jag upplever med min T4. Jag tycker inte heller att D2 är så snål, har haft såna tidigare och aldrig legat under 0,7 men jag kan tänka mig att om man verkligen kör lugnt kan man komma ner ordentligt. /PH
Som sagt är det nog inte bilen det är fel på utan körstilen. Kör man som ovan ska man absolut inte ha en D2 :P
av mattish
perhall skrev:Visserligen går 115 hk/270 Nm/6-vxl D2/DRIVe betydligt bättre än de första 109 hk/240 Nm/5-vxl, har ett bredare register, är mindre tom i botten och har allmänt mer kraft - men jag tycker också att den verkar dra mer... kanske/troligen pga EURO 5...? Med R-design, och en massa annan utrustning, dras vikten också upp och medan de allra första DRIVe nästan alltid var kinetic/momentum med 205-Energy-däck har jag sett många nyare D2 (gäller 40-60- och 70-bilar) med mycket lull-lull, det drar upp förbrukningen precis som PS-lådan gör./PH
Det stämmer också, konstigt att R-design fortfarande gör bilen till en "miljöbil". Jag vet att om man beställer en skoda med sportpaket så tappar den sin miljöstämpel eftersom att bredare däck gör den törstigare... Helt rätt tycker jag faktiskt.
av perhall
mattish skrev:
perhall skrev:Att diesel inte är så känsligt när man hårdkör brukar stämma, men jag tror att en V70II oavsett motor är känslig. Jag körde i veckan 50 snabba mil med en manuell D2. Efter 52 mil tankade jag i 52,7 liter. Blandat kanske 3-4 mil stadskörning, lugn, 10 mil lansdsväg i 80-100 och resten, ca 40 mil, motorväg i 140-180. Det är ändå 100% mer än om man kör lugnt, precis som jag upplever med min T4. Jag tycker inte heller att D2 är så snål, har haft såna tidigare och aldrig legat under 0,7 men jag kan tänka mig att om man verkligen kör lugnt kan man komma ner ordentligt. /PH
Som sagt är det nog inte bilen det är fel på utan körstilen. Kör man som ovan ska man absolut inte ha en D2 :P
Inte en T4 heller men det har jag tyvärr... den är också seg när man kör snabbt om än piggare (och törstigare, förstås)

Ja, detta med däck och förbrukning är intressant. För vissa bilar finns strikta regler, t ex V40 D2 har ju en annan klassning om den inte har 205-55-16. För andra som V70 D2 spelar det ingen roll fast 245-40-18 Pirelli troligen drar 5-7% mer än 205-60-16 Mich Energy.../PH
av Mwi
mattish skrev: Med den körningen du gör hade kanske en d2 legat lägre? Min v70 rullar oftast ca 1-2 mil per körning och det är där det stora felet är.
Diesel är inte så känsligt om man vrålkör.. Men det hör inte hit, trådskaparens bil drar helt åt skogen för mkt bränsle om han sköter sin körning.
Är det inte så att D2 motorn är en teoretisk skrivbordsprodukt? Bara för att få V70 under miljöbilsgränsen, annars hade V70 fallit bort för många företag med miljöbilspolicy.
Är övertygad om att D2 inte skulle dra mindre jämfört med den 2,4D jag kör dag, bara tråkigare och mindre omkörnings möjligheter. Missade att skriva tidigare, men förbrukningen jag har är med förare och ca. 200 kg last.
Jag har upptäckt att V70 är känslig för hastigheten när det gäller förbrukningen, verkar ligga en gräns vid ungefär 120 Km/h. Över den så blir både min privata 2,5 FT och jobb dieseln markant törstigare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]