Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Vojje skrev:" sådan ligger faktiskt redan i bilen? Den ser iallafall väldigt lik ut men då med gult hantag."

Jag kan se det verktyget framför mig. Inköpt på OK i fyndlådan för 10 spänn, innan de gick ihop med Q8 :mrgreen:
Haha jasså, de e inte jag som köpt den, den låg som sagt i bilen men då skippar jag använda det verktyget.
av snowman
mbc skrev:Använd inte det verktyget, lätt att knäcka stiften om man är lite ovan.
Använd hellre en hylsa en kort förlängare och ett riktigt spärrskaft.
Det optimala är ju en momentnyckel men dra med måtta bara så funkar det utan.
Okay så egentligen behöver jag ingen särskilt? Vanlig hylsa med spärhantag(den korta forlägningen). inget gummi beklätt eller längre hylsa?
av mbc
snowman skrev:
mbc skrev:Använd inte det verktyget, lätt att knäcka stiften om man är lite ovan.
Okay så egentligen behöver jag ingen särskilt? Vanlig hylsa med spärhantag(den korta forlägningen). inget gummi beklätt eller längre hylsa?
Jo en t-stiftshylsa behöver du(den lilla), finns i nästan alla hylsnyckelsatser.
Eller en lång 16mm.
Ta det lugnt och försiktigt bara så går det bra.
av snowman
mbc skrev:
snowman skrev:
Jo en t-stiftshylsa behöver du(den lilla), finns i nästan alla hylsnyckelsatser.
Eller en lång 16mm.
Ta det lugnt och försiktigt bara så går det bra.
Okay då är det kanske en sådan som denna som gäller för 90 kr :

Bild

Biltema verkar ju inte ha någon tändstiftshylsa för M16 som passar på vanligt 1/2 skaft.
Användarvisningsbild
av stooges
Snowman. För att förtydliga.
Torx till kåpan över stift/spolar.
Lednyckel 10mm till tändspolarna
Tändstifts nyckel(hylsa+handtag) till stift
Handkraften till att lossa och dra åt stiften med. Menade inte att du ska dra med endast fingrarna.
av snowman
Tack stooges. Så har jag varit o handlar något i stil med denna :

Bild

De hade ju särskilda hylsor för tändstift med magnet men de kostade ju runt 100 lappen. Får hoppas detta duger.
när du dragit stiften för hand. Ställ handtaget i kl 12 och vrid 5 minuter så att säga eller 1/12 varv eller 30 grader så drar du lagom hårt. Det ska gå lite trögt men inte mycket
Användarvisningsbild
av Perc
Är det en turbo så måste du också lossa dom två små skruvar som håller fast tryckröret. Det räcker med att flytta det nån centimeter för att komma åt dom sista två skruvarna som håller tändstiftskåpan.

Och så sitter väl tändspolarna fast med bultar med 10mm-skalle, har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:när du dragit stiften för hand. Ställ handtaget i kl 12 och vrid 5 minuter så att säga eller 1/12 varv eller 30 grader så drar du lagom hårt. Det ska gå lite trögt men inte mycket
Är du säker på att det inte gäller glödstiften istället?

Momentnyckel är det som gäller. Möjligtvis klarar man sig utan om det gäller gräsklipparen.
Tänk på riskerna. Inte så bra om stiften skakar loss. Ännu värre om de sitter för hårt och spricker nästa gång = riva toppen
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev: Och så sitter väl tändspolarna fast med bultar med 10mm-skalle, har jag för mig.
Det var väl specat en lednyckel :o till det
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]