NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
Tim skrev:Tror du fullaste allvar att märkesverkstaden lämnar iväg problembilar?
Tycker jag det låter som att de gör. Till kunderna. :shock: Med orden att "det ska vara så" eller "det är en produktegenskap".
Då är det visserligen många gånger inte verkstaden som felar utan det är bilbyggaren som inte når ända fram.
Men snart minsann, kommer det en fix som ordnar allt :(
Vad är det för fel du då syftar på?
sveax skrev:Det ät förvånande att ni fortfarande ha era Volvo kvar, när ni har så lite förtroende för de tekniker de utbildar för att serva bilarna.
Volvo är ju knappast ensamma om att ha usel service på verkstäderna, det handlar om mer el mindre dårliga överlag. Jag servar själv för då vet jag vad som blir gjort. Har dok ett serviceavtal på bilen nu, men när det löper ut servar jag själv i vanlig ordning.
Droopy skrev:
sveax skrev:Det ät förvånande att ni fortfarande ha era Volvo kvar, när ni har så lite förtroende för de tekniker de utbildar för att serva bilarna.
Volvo är ju knappast ensamma om att ha usel service på verkstäderna, det handlar om mer el mindre dårliga överlag. Jag servar själv för då vet jag vad som blir gjort. Har dok ett serviceavtal på bilen nu, men när det löper ut servar jag själv i vanlig ordning.
Vad är det för verkstäder ni är på som har sådana usel service?
Tim skrev:
Droopy skrev:
Vad är det för verkstäder ni är på som har sådana usel service?
Det är bla Volvo, Audis och VWs ÅF här i stan med omnejd, jag har i snart 8år skött lev och hämtning av koncernens firmabilar och en del tjänstebilar, och följt upp vad som gjorts och inte gjorts på servicar och garantiåtgärder mm mm. Och resultatet är nedslående, milt sagt.
Det här är ju inget nytt egentligen. De här stora s.k. märkesverkstäderna har som regel alltid varit de sämsta, även om de någon enstaka gång haft någon enstaka riktig bilmek anställd. Egentligen tycker jag det räcker att syna verkstadens språkbruk för att avslöja om det är en riktig bilverkstad eller ej. Använder man påhittade begrepp som servicetekniker o.d. istället för bilmek, då bör man vända i dörren. Man döljer okunningheten genom att välja uttryck som för just den okunnige ska skapa en känsla av trygghet. Någon undrade i en tidigare kommentar i denna tråd "hur vi kunde välja Volvo" när vi var så missnöjda med verkstäderna. Det är väl knappast bilens fel och jag är oerhört nöjd med min verkstad eftersom jag regelmässigt alltid anlitat små privata verkstäder där personen som reparerarar min bil är samma person som äger verkstaden - en riktig bilmek som vet att man måste skita ner sig när man lagar bilar. Det är just därför som de får ta hand om bilar som t.ex. Bilia misslyckats med. Någon ifrågasatte att den stora Volvoverkstaden (Bilia) lämnade kundbilar till min lilla verkstad. Jag kan försäkra att just så här går det till på de allra flesta stora auktoriserade bilverkstäderna oavsett bilmärke och det är inget konstigt i det och det är heller inte ett dugg konstigt att dessa stora bilhangarer aldrig berättar detta för sina kunder. Hur skulle det se ut - dom har ju "utbildning" och allt !
Gourmand skrev:Det här är ju inget nytt egentligen. De här stora s.k. märkesverkstäderna har som regel alltid varit de sämsta, även om de någon enstaka gång haft någon enstaka riktig bilmek anställd. Egentligen tycker jag det räcker att syna verkstadens språkbruk för att avslöja om det är en riktig bilverkstad eller ej. Använder man påhittade begrepp som servicetekniker o.d. istället för bilmek, då bör man vända i dörren. Man döljer okunningheten genom att välja uttryck som för just den okunnige ska skapa en känsla av trygghet. Någon undrade i en tidigare kommentar i denna tråd "hur vi kunde välja Volvo" när vi var så missnöjda med verkstäderna. Det är väl knappast bilens fel och jag är oerhört nöjd med min verkstad eftersom jag regelmässigt alltid anlitat små privata verkstäder där personen som reparerarar min bil är samma person som äger verkstaden - en riktig bilmek som vet att man måste skita ner sig när man lagar bilar. Det är just därför som de får ta hand om bilar som t.ex. Bilia misslyckats med. Någon ifrågasatte att den stora Volvoverkstaden (Bilia) lämnade kundbilar till min lilla verkstad. Jag kan försäkra att just så här går det till på de allra flesta stora auktoriserade bilverkstäderna oavsett bilmärke och det är inget konstigt i det och det är heller inte ett dugg konstigt att dessa stora bilhangarer aldrig berättar detta för sina kunder. Hur skulle det se ut - dom har ju "utbildning" och allt !
Vet du äns vad begreppet servicetekniker betyder? Det är Volvo som har bestämt att det skall vara personliga servicetekniker , det är inget som någon återförsäljare har gjort. Begreppet servicetekniker innebär att teknikern skall sköta allt, ingen kundmottagning skall finnas inblandat, du har din personliga för att skapa sådana bra kontakt som möjligt, han sköter allt med boxningar, beställer hemma delar, lämnar ut bilen och allt annat. Du kan inte bli servicetekniker föräns du har gått en utbildning på ca 3veckor. Det där med att märkesverkstaden skulle lämna iväg problem bilar är inte sant, det är tvärtom, dom får väldigt ofta ta hand om bilar från andra verkstäder där man inte klarar av att lösa fel på grund utav okunskap, och ej tillgång till specialverktyg, elscheman, felsöknings datorn VIDA, och all annan litteratur. Plus kontakten man tar med Volvo om man har ett problem som är svårt att lösa. Det finns ingen märkesverkstad som skulle ge upp och lämna bilen någon Annanstans. Det där har någon som jobbar på någon liten skit verkstad någonstans lurat i dig. Är man missnöjd med sin servicetekniker väljer man en annan.
Jag tycker det har blivit så mycket bättre efter man "fick" sin personlige servicetekniker. Man får alltid svar, är han upptagen så lämnar man ett meddelande och han ringer garanterat upp. Beställer service, frågar om han kan kolla upp några extra detaljer, vilket han alltid gör och ger ev råd. Det funkar jättebra tycker jag och min servicetekniker kan allt om bilen, inget snack om den saken. Tar hand om betalningen också.

Fördelen med att ha en fast personlig tekniker är ju att Volvo själva snabbt kan sålla ut vilka tekniker som får kundklagomål och prioritera de som sköter sig.

Sen tycker jag inte att man kan jämföra hur de behandlar företagskunder som någon nämnde tidigare. Min erfarenhet är helt klart att man blir bättre behandlad som privatkund och jag har haft Volvo förmånsbil som servats på samma verkstad som min nuvarande privata Volvo. Hade dock en massa olika mekar som servade förmånsbilen då...
Tim skrev:Dom är inte utbildade på någonting, förutom att koppla in en sladd i diagnosutaget och att byta delar. Dom är definitivt inga bilmekar. Det är därför det blir dåligt och dyrt !
Bara ordet "servicetekniker" säger väl allting. Den lilla privatverkstad som jag anlitar och som jobbar med Volvo och Citroen gör med jämna mellanrum jobb åt Bilia. Bilia har då ej lyckats hitta eller åtgärda fel som kunder lämnat in för att få åtgärdade. Detta blir naturligtvis inte kunden upplyst om. Varför blir jag inte förvånad ?
Dom är utbildade annars får dom inte jobba med bilarna. Det där med att vilka skulle lämna iväg sina jobb till en icke auktoriserad verkstad är något dom har lurat i dig, kör man fast ringer man Volvos helpdesk. Du har även tie där du kan se vad som skulle kunna ställa till problemet, du har guidade felsökningar, elscheman, inget utav det har den lilla verkstaden på hörnet.[/quote]Nä, men dom har något annat, som är myclet viktigare - dom har riktiga bilmekaniker. Och dessutom så är det knappast den lilla privata verkstaden "kör fast" - det är den stora auktoriserade märkesverkstaden som misslyckas i sitt felsökande och det beror på att de är helt hänvisade till sina diagnosuttag - dom kan ju inget annat. Den verkstad jag anlitar får alltså jobb från Bilia, men även från en av Citroens stora auktoriserade verkstäder. Vad detta beror på är väl inte särskilt svårt att räkna ut. Detta förekommer över hela landet och är alltså inte något unikt för något särskilt märke.[/quote]

Vem har lurat i dig allt? Tror du fullaste allvar att märkesverkstaden lämnar iväg problembilar?[/quote

Hur tror du att de löser problemen annars som de inte klarar av?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12