Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bludger
Skulle starta min V40 -96 (29900 mil) idag, efter gårdagens snöfall och fuktiga väderlek. Bilen startade inte och startmotor bara hackade. Jag startade bilen med startkablar och det gick bra tills det börja låta illa om motorn. Visst, den var kall men det nästan som den bara gick på 3 cylindrar. Dåligt me olja fyllde på en flaska. Stängde av bilen och startade utan problem, backade ut och försökte köra iväg. Detta gick inte alls bra, 1:ans växel gick inte alls bra, men när jag la i 2an, rullade det på lite bättre tills jag kom upp i 1000 varv, då det började hacka igen. kom nog upp max i 25 km/h. Känns som det inte gick köra på några högre varvtal.

Finns det någon klok volvofantast som känner igen detta fenomen?

Mvh/en halvbitter volvoägare:)
av Georgers
kan vara en tändspole som ballar ur. då misständer det rejält o motorn blir svag. eller dåliga tändstift kan det vara med.
av bludger
Tack för svaret. Tändstiftet var väldigt sotiga, tyder på mkt kortkörning. Felet kvarstår. Puttrade iväg till Meca i 15 km/h och ställde bilen där. Dom får kolla upp vad som är fel. Förmodar att det är bränslefiltret.
av JT855
Min v40 2,0T gick skitdåligt när jag köpte den. Kunde dö så fort man rörde gasen. Tog man sig iväg och köra så hände i stort sett ingenting när man gasade. Nånstans kring 4000 rpm typ bröt den helt. Vägrade varva mer. Kunde stanna lite när den kände för det. Efter LMM byte så går den som en klocka igen. (En ny ca 900:-)

Lyser motorlampan eller har den varit tänd? Min motorlampa tändes ibland och kunde slocka då den kände för det. Ryckte då ur LMM och provade starta bilen, den gick genast mycket bättre. Dock så tändes antispinn och motorlampan. Dom slocknade inte sen förren jag bytt LMM och nollat felkoderna.

Min 855´a hade en del liknande symptom då kamaxelgivaren var dålig... Speciellt att den gick som ett arsle i fuktig väderlek.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]