Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombikummu
Hej!
Jag behöver byta katalysator på min 245 -90 (b230f), men eftersom jag är snål vill jag inte pröjsa nästan 4 lax, som den på mekonomen kostar. Jag tänkte kolla in FELTEMA´s produkter. Jag har tidigare inte haft några större problem med avgasgrejor därifrån.
Ska man satsa på universal-kat:en för 899kr, eller den modellanpassade för 740? Det blir väl lite pyssel och modifiering vilket som, men vilket alternativ är smartast när man vill minimera arbetsinsatsen och samtidigt hålla priset nere? Jag måste använda bilen i jobbet varje dag, och stressmekande nattetid är inget kul. Been there, done that. Hur skulle Ni ha gjort?
Hittade nu i och för sig rätt prylar på "skruvat" för 1500kr! Det verkar ju rätt ok, är dom bra?
mvh/Markus
av dalldall
biltemas kattar e helt ok! tror dock inte dom håller lika länge som en original!
Användarvisningsbild
av Hygglo
Va är det för fel på din gammla?
Om det är innehållet som gått sönder och den är skapligt rostfri så kan du ju göra som en kompis till mig.
Öppna katten och rensa ur den så den blir tom.. Kör du sedan på 30/50% etanol inblandning så finns det inga mätvärden att visa på bilprovningen. :D
Dessutom blir bilen aningen rappare när innehållet är urplockat i katten.
Användarvisningsbild
av Vix
sicnarf skrev:Köp original begagnat på skroten
Nackdelen med att köpa just katalysator på skroten är att man inte vet vad man får. Köpte en till synes fin för 500:-. Den rasade efter en veckas standardkörning. Blev helt tät, tryckte gasen i botten och pangade ut ett stort vitt moln av pulveriserad katt och gnistor. :shock: . Kanske bara otur men aldrig mer.
av kombikummu
Nu har jag beställt den på "skruvat" för 1500 pix, lägre pris än den modellanpassade för 740 på feltema.
Den gamla kat:en har det rostat hål i, plus att fästet mot främre röret är sönderrostat. Har kört med en riktigt ful fullagning en tid nu, som kan braka när som helst. Läckaget har gjort att LSonden ger skumma värden och bilen går mindre bra än normalt. Dessutom låter det illa. Inget dovt manligt mullrande ljud, utan ett trist bröl.
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]