Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av picko
Tjenare har en vovve här hemma som jag haft väldigt länge.
Mitt problem är att den stinker som få. luktar inte jungfru vid start. Jag vet att dem brukar luckta illa då lamda regleringen ej fungerar vid start och gas.
Problemer som är akut är i kup´en luktar satan andas man genom näsan så svider det i snoken efter ett tag.

Tipps om detta motages med öppena armar.
Info om bilen
År 94
Motor 10V (GL)
Mil 146580 Mil Ej fel skrivet
Färdsätt bara långfärde pendlat till finnland europa runt med bilen.
Toppackning bytt för 5 år sedan
Tändstift för 1000mil sedan
Olja 700Milsedan dags o byta snart.

Det jag kollat är oljan den ser bra ut avgas helt ok.
av T-rex
Ta han/hon (vovven) till vetrinären, dom kan det bäst ! :D /skämt
av picko
OJ då glömde skriva det stinker som en blandning av ruttena ägg Avgas liknande och bränd olja stickande/svidande lukt inte glykol mögligt filter
Användarvisningsbild
av apersson850
Stinker det inne i kupén brukar det vara mögel vid förångaren till AC:n. Men det uppstår vanligtvis när bilen står stilla ett tag, och det verkar din inte haft tid till.
av *pettson*
Det finnstvå saker som kan stinka.

1 du har läckage på vevhus ventilationen.
2 du har avgasläckage

Bara att börja felsöka.
Eftersom det är en 10 ventilare blir jag genast misstänksam på om flexen är tät på grenröret.
Enda sättet att få veta är att gå ut och felsöka.
av picko
AC finns inte. dock så har slutpipan fallit av kan det vara den som gör det hela?

Tscksr för svaren då vet jag vad jag ska gå på.
av Lelleprinter
Eftersom du nämner ruttna ägg så har jag haft liknande fenomen men ej vid start men när den hade kört ett tag och stannade.
I mitt fall var det laddningsregulatorn som var trasig och överladdade batteriet så att det kokade.
Batteriet vart väldigt hett och det bolmade ånga ur det, därav lukten av ruttna ägg.
Ett annat fenomen var också att varnings lampan för ABS lös länge vid start och tändes sporadiskt.

När jag mätte med en voltmeter över batteriet när motorn var igång så hade jag 18 volt laddningsspänning, skall vara 13,8 till 14volt.
Så kolla hur mycket batterivatten du har kvar, om batteriet blir hett eller ännu bättre, mät spänningen över batteriet när motorn är igång.

Ruttna ägg luktade det iallafall när jag hade detta problem.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]