Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Vi har en Volvo S60 -02 som gått ca 10 000 mil och det är sagt att kamremen ska bytas iallafal var 10:e år eller absolut senast 14 000 mil. Verkstaden har inte tittat på kamremmen men deras rekomendation är såklart att byta den.

Detta är visserligen inte bilder på kamremmen men de kanske ger en fingervisnint på hur läget är?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vad anser ni? Kan man vänta 1000-2000 mil till?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
So ovanstående sa, det är bara dumt att vänta om du är osäker. Remmen kan säkert hålla 1000-2000mil till, den kanske t om håller 5000mil till, men varför chansa?
Det är ju bra mycket billigare att byta kamrem lite "för ofta/tidigt" än att ev. åka på och byta hela motorn.
av snowman
För mig låter det helt enkelt inte rimligt att byta något som inte behöver bytas än. Riktlinjerna som sätts upp från Volvos sida måste ha stora marginaler för att friskriva sig ev problem.

Kanske är det så att man ska öppna kåpan(hur enkelt det nu är?) och ta en titt på hur det verkligen ser ut.

4000 kr för ett kamrem byte när vi redan fått utföra andra saker för 5000 kr känns helt enkelt lite saftigt och hade varit skönt att vänta med det 1000-2000 mil iallafall.
Användarvisningsbild
av Ravi
snowman skrev:För mig låter det helt enkelt inte rimligt att byta något som inte behöver bytas än. Riktlinjerna som sätts upp från Volvos sida måste ha stora marginaler för att friskriva sig ev problem.

Kanske är det så att man ska öppna kåpan(hur enkelt det nu är?) och ta en titt på hur det verkligen ser ut.

4000 kr för ett kamrem byte när vi redan fått utföra andra saker för 5000 kr känns helt enkelt lite saftigt och hade varit skönt att vänta med det 1000-2000 mil iallafall.
Om han nu är osäker så låt han byta om han vill! Vist är det bara att kolla om den gamla är sluten! Men de milen gör inte så mycket i mina tankar!
Användarvisningsbild
av Vojje
Livet är en chansning.
Själv har jag kört 14k mil med Toyota som har 10k mil som intervall.
Fast det är klart, jag har monterat remmen själv 8)
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Livet är en chansning.
Själv har jag kört 14k mil med Toyota som har 10k mil som intervall.
Fast det är klart, jag har monterat remmen själv 8)

Klart du lagade den bara med liv remmen ju om den skulle gå av :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev: Klart du lagade den bara med liv remmen ju om den skulle gå av :)
Brister remmen, Gud förbjude, blir det till att gå.
För att ytterligare komplicera tillvaron har jag, som du vet, en skitmobil (utan kamera) som oftast ligger hemma (utan laddning).

Som tur är har jag en Chrysler också, med kamkedja (stötstångsmotor).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte för att låta grinig men ... Det låter ju som du redan bestämt dig - du vill vänta tills den behöver bytas (dvs när den går av, med totalt motorhaveri som följd), så varför fråga?
Visst kan du titta på kamremen om du vill det, men det kommer inte säga dig mycket...
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]