Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ett par tips till i raden för vinterbilen. Jag skall inte åka ut i vildmarken så det blir ett lite mer tips för bebyggda trakter och parkerning på gator m.m i bebyggda områden. (En mindre ort som ni skall få se)
Jag var på Ö&B i ett ärende. Där köpte jag en förpackning med våtservetter med silkon för gummilisterna. Jag har inte gnidit på det ännu, men hoppas att det fungerar.
För något år sedan köpte jag på samma ställe våtservetter att tvätta rent insidan på bilrutorna. Det är ju viktigt nu när solen står lågt på dagarna.

Nu kanske någon genast påpekar att sådant får man på bensinstation när man tvättar. Och det är säkert så, men då är det så här för mig i alla fall, att det bara finns obemannade automatstationer inom mitt närområde. Närmaste biltvätt finns flera mil bort och där är man inte varje dag.
av Krakus
Ett tips inför VINTERN är att smörja och smörja och smörja och testa MED nyckeln ALLA LÅS!
Det är inte kul att försöka komma in i bilen då batteriet är kaput!
Man kan även ta ut plus och minus pol för att kunna ladda batteriet vid akut behov.!
av S.t.r.a.n.D
Är väl inte så mycket att förbereda.. byter till vinterdäck, hänger på extraljusen, hämtar kupevärmaren, motorvärmarsladden, isskrapa och liten borste från förrådet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krakus skrev:Ett tips inför VINTERN är att smörja och smörja och smörja och testa MED nyckeln ALLA LÅS!
Det är inte kul att försöka komma in i bilen då batteriet är kaput!
Man kan även ta ut plus och minus pol för att kunna ladda batteriet vid akut behov.!

Då är det nog bättre att införskaffa ett nytt bra batteri :-)-) (sen så har ju inte alla fjärrstyrt lås heller, så smörja är ett bra tips oavsett batteriets skick)
av Krakus
Jag vill uppmana alla med el-lås att ibland motionera låsen!
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, snart är det dags igen (fast jag försöker intala mig att det fortfarande är sommar...)
Isskrapan är i alla fall på plats och jag har också behövt använda den.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?