Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:D ny testkjøring i dag, bratte bakker og kupert terreng med røtter og masse råttent løv. En vei det ikke har vært bil på 20 år. Dette går som på skinner, noen røtter på 10 cm gikk det over uten å spinne. Kjører på D , jevnt og rolig uten å gasse hardt. Så langt er jeg imponert og storfornøyd med haldex 5. Dette 0,5 sek. merker jeg ikke noe til. Har du manuell gearkasse , gir hard gass så kan det sikkert hende du får forhjua til spinne litt før bakhjula kommer. Jeg har ikke klart det med automat og normalt på drag. Er det flere med haldex 5 som har prøvd litt? Dette er toppers!!! :-O) :D
Mitt "problem" är att jag har åkt 17.000 mil med Haldex Gen 4 under åren med Instant Traction och det har gjort mig bortskämd med hur blixtsnabb en AWD kan vara och då är det inte lika kul att byta ned sig till den betydligt långsammare Gen 5 som saknar Instant Traction.

Visst, Gen 5 är bra den med, och hade jag inte åkt Gen 4 innan hade jag åckså tyckt att den var kanon.
En dum fundering från en inte altför van AWD förare:

Hur skulle "gen 5" kunna bete sig vid snöslask/snömodd om denna fördröjning är så markant?
Gillar farsans V70 med "gen 4", kommer bilen med "gen 5"bete sig annorlunda?

Jag står i valet och kvalet att beställa en V60 AWD, eller lägga pengarna på high tek paketet istället!?
(har eg. inte ett behov av awd, så köpa eller inte köpa?)
Senast redigerad av 1 D2-, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns alltid. Det enda som skiljer på olika bilar med generation 4 är att XC-modeller även har Hill Descent Control, en funktion som Volvo (förmodligen) även använder till att dra åt kopplingen för fyrhjulsdriften mer/hårdare än i vanliga fall. Jag vet inte om de gör det, men det vore ju rimligt.
apersson850 skrev:Det finns alltid.
På Gen 3 o 4 fanns det alltid.

På gen 5 beror på vem du frågar. Enligt Volvos marknadsfolk så finns det alltid. Vad annat att vänta...

Men frågar man teknikerna så finns det från Gen 5 My13 två mjukvaror, en med och en utan "Instant Traction", jag har kört båda två, och kör just nu den med IT. Den driver klart bättre än den utan IT, men skakar, vibrerar och låter en hel del.
D2- skrev:En dum fundering från en inte altför van AWD förare:

Hur beter sig "gen 5" vid snöslask/snömodd?
Gillar farsans V70 med "gen 4", kommer bilen med "gen 5"bete sig annorlunda?
apersson850 skrev:Det är det väl ingen som vet? Generation 5 började levereras i somras, och inte ens boende i Kiruna har väl hunnit få någon vinter att tala om än.
Det enda jag kan säga är att när man passerar hala fläckar (jag har inte kört på snö/is utan bara där man passerar rullgrusfläckar) så hinner ju Gen 5 slira till så man hinner märka det, där var Gen 4 så snabb att man inte han märka den hala fläcken.
enligt volvos tekniker har dem satt in en oljepump i nya awd:en och den är mycket långsammare än dem andra generationer av awd. många volvoäagre som har fått sina awd my 13 är grymt besvikna enligt insiders information. men jag säger så här vänta tills vinterväglaget finns igen tar en provtur och bilda sig en egen uppfattning.
Oljepump hade man innan också. Det man istället gjort är tagit bort tryckackumulatorn, så nu måste pumpen skapa trycket varje gång det behövs, istället för att det redan finns olja under tryck. Om man då ser till BMW, som i sin X-Drive tyckte att hydrauliken som den fungerade tidigare var för långsam, så finns det förstås någon relevans i att generation 5 kan fungera med något lägre prestanda. Finessen ska alltså vara att den är billigare att tillverka.
theodor skrev:enligt volvos tekniker har dem satt in en oljepump i nya awd:en och den är mycket långsammare än dem andra generationer av awd. många volvoäagre som har fått sina awd my 13 är grymt besvikna enligt insiders information. men jag säger så här vänta tills vinterväglaget finns igen tar en provtur och bilda sig en egen uppfattning.

Du behöver inte vänta tills vinterväglag. Jag har provat på sand, grus, lera, gräs och blött underlag och My13 Gen är mycket slöare än Gen 4 på alla dessa underlag.

Som sags tidigare, Volvo/Haldex sparade bort tryckaccumulatorn i systemt med resultat att Gen5 är grymt mycket sämre.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 130

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]