Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min V40 från 98 har gått hur fint som helst sedan jag köpte den i somras. Den är servad varje år sedan den var köpt.
Senaste veckan har den tre gånger stannat precis efter kort tids körning (under två minuter) och flera varnings lampor tänds samtidigt. Motorn bara dör.
Fel i motorns elektroniska system
Lågt oljetryck
Generatorn laddar ej
Automatväxel låda
Fel i SRS Systemet

En mekaniker ska titta på det men då jag inte har jätte mycket erfarenhet av bilar vill jag ha en uppfattning om vad som kan vara fel och hur mycket det kan gå på!

Tack!
Tack rudarmy, vill bara kolla att jag förstått.
Menar du att det antagligen helt beror på att generatorn inte laddar?
Vad kan det bero på och vad kan det kosta att fixa?
har ingen koll och vill ha lite hum innan jag talar med mekanikern.

Tack!
Nja, går startmotorn efter att bilen stannat finns ju ström i batteriet... En bil tvärstannar ju inte för att generatorn slutar ladda, den går ju så länge det finns tillräckligt med ström i batteriet. Brukar inte alla möjliga varningslampor tändas om du tjuvstannar bilen? Alltså håller på bromsen och släpper upp kopplingen med en växel i? Blir ju samma sak som att du har på tändningen utan att starta bilen. Då kan ju allt möjligt lysa tills du startar bilen?
Tack för all hjälp, detta forum är perfekt för en nybliven volvoägare!
Nu är det en automatare så har inte tjuvstannat den..
jag skulle kanske lägga till att om när bilen stannat som ovan så fungerar den igen om man startar om den.
är givarfel fortfarande troligaste felet?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]