Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rboma
Har precis köpt en V70 II 2011 D3 och tänkte beställa en takspoiler när en kompis påtalade att det kan vara bekymmer med att köra last på taket om man har spoiler, han har själv en Saab 9-5 Jag hittade i en gamal tråd en diskussion om takbox där det konstaterades att det går att ha Packlines stora box (och en sådan har jag :D ) om man skjuter fram den men jag brukar ofta hämta virke med längder upp över 4 meter och då använder jag takräcke. Min fråga till er som har vinge på era V70, är detta ett problem?
av mattish
Inte för jag vet, men det borde gå att ha last. Dock går det nog inte att öppna luckan när lasten ligger där. Bra fråga som påminner mig att tänka på det eftersom jag själv har vinge på min och fullständigt missat att tänka på detta.
Bara problem om du behöver öppna bakluckan när du (lång) last på taket. Man kan öppna en glipa på kanske ~20cm innan vingen tar i lasten.

Ett annat problem, eller risk beroende på hur man ser det, är om du har elmanövrerad baklucka, då riskerar du att någon (som inte vet hur man avbryter elöppningen) smäller upp och pressar vingen mot det du lastat på taket en liten stund innan elmotorn avbryter automatiskt.

Takbox fungerar utan problem.
av rboma
Tack för bra svar. Jag har "vanliga" 4-kantsräcken och jag behöver inte öppna bakluckan när jag har lång last på taket. Min oro är/var att brädorna eller vad man nu kör på taket skulle ligga mot spoilern (och där med skaver) när man kör. På min kompis 9-5:a är det tydligen detta problem. Jag har inte ellucka så där uppstår inte något problem.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]