Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Varningslampan som sitter bredvid p-broms lampan i en 740 ser ut ungefär såhär ((!)) och den varnar ju för bromsfel.

Bilen är en volvo 740 88 ( Uttagen 1987-12-29 ) så det är en 87a egentligen..

Jag antog att det var så enkelt som att fylla på bromsolja igen ( haft det problemet förut ) men nej, dessutom sitter det ingen givare eller liknande på bromsolje burken, utan nedanför själva burken finns en "bromsrörscentral", där sitter det en givare på och en kabel som går på den, drar jag av kabeln så släcks lampan.. Då är min fråga, vad gör denna givare? Vad uppfyller den för funktion? Kan de vara givaren som är trasig som gör att lampan lyser?

Tacksam för svar!

Mvh
"bromsrörscentralen" är kretsvakten som känner av om en bromskrets är ur funktion. Den ska gå att ta isär för att nollställa men då din lampa lyser så har något annat gått sönder.
Om du inte ser något läckage runt slangar eller ok så är det mest troliga att packningarna i huvudcylindern gett upp. Har du känt att du fått sämre bromsverkan eller mer trögtrampad bromspedal sen lampan tändes?

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]