Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvettig
Hej alla med kunskaper som jag önskar att jag hade :)

Har en 440 glt -89. Bilen har bara strax över 14000 mil och går jättefint, MEN... den drar tjyvström! Inom en vecka är batteriet tomt. En lampa som indikerar att en dörr är öppen lyser alltid. Larmet är enligt tidigare ägare bortkopplat men jag vet inte i vilken utsträckning. Har funderat på om det är så att larmet är aktivt men bara "tystat" och att den glappande dörr eller baklucke kontakten gör att larmet går utan ljud? ( sorry om jag låter dum :)

Har även en ABS lampa som nyligen börjat spöka. Ibland tänds den under färd och ibland inte. När den lyser så känns bromspedalen lite underlig...liksom vibrerar lite när man bromsar, även mjuk inbromsning på torr asfalt.

Om någon mästerlig mekaniker eller kunnig har några förslag på hur dessa problem kan avhjälpas tar jag med stor tacksamhet emot dom då jag faktiskt tycker väldigt bra om min lilla volvo.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av vetten
Ang. ABS-lampan, har du kollat bromsvätskan? En av mina tidigare 400seriebilar hade den benägenheten att burken alltid måste vara fylld till max-märket annars blinkade den ibland.

Är det ett eftermonterat eller originalmonterat larm? Om det är eftermonterat så borde det gå att lokalisera var det sitter och se till att alla kablar kopplas ur från det, kan ju faktiskt vara så som du säger så att det rar tjuvström.

Det brukar gå att kolla kontakterna i dörrar och luckan genom att öppna en dörr/lucka i taget och trycka in strömbrytaren för hand för att på så vis se om lampan slocknar, har för mej att brytaren till bakluckan sitter i själva låset, inte säker där, men du hittar den säkert.
av umekille
Bromslampan indikerar oxå helt riktigt vätskenivån i burken.
För att kolla strömtjyv kan man lyfta säkring för säkring och
får man en liten gnista vid någon tar den ström där.
På min 740 hade stereon börjat ta tjyvström via sin
minneskrets och fick bytas ut mot en ny.
av volvettig
Då ska jag naturligtvis börja med att kolla nivån på bromsvätska :) Tack för tipsen ang. tjyvström och larm också. Känns som det finns lite hopp nu i alla fall. Jag tror att larmet är eftermonterat men jag är osäker.
Jag kommer att uppdatera när jag provat dessa saker....hoppas hoppas hoppas....:)
av volvettig
Ja nu blev det ett snäpp värre...igår när jag for iväg för att tanka tvärdog bilen. Då jag kollade under huven när bilen provstartades såg jag gnistor vid tändspolen :( Jag kommer naturligtvis byta den men kan det möjligtvis vara något fel någon annanstans som orsakat kortslutning i tändspolen eller är det mer troligt att det bara är den som gått åt pipan?
Åter igen hoppas jag på bra respons från alla kunniga :)
Tack för att ni finns!
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]