Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan...

För några veckor sedan var bilen inne på den årliga 2.0 servicen... Allt gick snyggt och fint, ny programvara laddades ner, lite olika filter byts, även oljan, och de vanliga kontrollpunkterna kollas... Frid och fröjd, och bilen gåt som en dröm! :-)-)

Nu när mörkret faller på, så blir det en naturlig följd att helljuset börjar att användas. Normalt har jag ljusomkoplarem i läge "0". Det för att inte av misstag "låsa" helljuset under den ljusa tiden av året...

Men så nu då slog jag på heljuset, fast ljusomkoplaren var i läge "0" och inte i "helljus" läget, då tändes det och låg kvar, och gick inte tillbaka till halvljus som det brukade göra??? ??:-/

Provade att vrida om ljusomkoplaren till "helljus" och där fungerade det som det ska...

Tanken slog mig att det kanske är en ny uppgradering i programvaran, att när instrumentpanelsljuset är i "nattläge" så kanske det inte spelar någon roll vad ljusomkoplaren står i??? ??:-/ Men vem kör med hel-ljuset på när det är ljust ute??? ??:-/

Tänkte fråga min mek, men han är ledig idag... Så kanske någon här vet om det ska vara så här eller är det en bugg i programvaran???

Tur i oturen är väl att ljuset fungerar och inte tvärt om... :lol:

Bilen det gäller XC60 D5 AWD - MY10.

Mvh Martin
Vad händer i dagsljus och läge "0"? Får du helljus då också eller blir det bara en "ljustuta"?
Eftersom jag noterade detta idag på morgonen och det fortfarande var mörkt så har jag inte hunnit prova...

Men skam den som ger sig... Hittade i -MY13 instruktionsbok på volvos hemsida att alla XC60 som inte har läge "AUTO" på sin ljusomkoplare, kan även tända helljuset så det låser i läge"0" på vissa marknader. En sådan marknad är förmodligen även Sverige... Hade saxat ut denna sida och tänkte lägga upp här men vet inte hur man gör?

Så förmodligen är svaret på min egna fråga att:
Vid servicen så laddades programvaran in som innehåller funktionen som beskrivs i instruktionsboken för -MY13 då den är den senaste...

Denna info.text finns dock inte i min -MY10 bok.

Man lär sig något nytt varje dag! :-)-)
På min XC70, som är en 2012, går det också att tända helljuset med ljusomkopplaren i läge "0". Men bara när det är mörkt ute. På dagen blir det bara ljustuta. Vill man av någon anledning ha helljuset tänt dagtid måste man slå över ljusomkopplaren till läget "tänt".
Verkar som Volvo gjort något rätt för en gång skull... :wink:
Skulle var kul att få reda på vad det var som derv fram denna uppdatering av läge "0"?
Är det för besvärligt att vrida om reglaget när det börjar bli mökt ute?

En sak är säker... Det är ju säkert! :wink:
Jag ser ingen anledning att ha den på 0:an någonsinn? Min har stått i samma läge sedan jag köpte bilen.

/Martin
Jag ser numera ingen anledning att ha den på "till" någonsin. Min har stått i läge "0" så länge jag haft bilen. Helljuset går att tända när det behövs, men det är ingen risk att man har det tänt av misstag på dagen.

På den 850 jag hade tidigare fanns det däremot en mycket god anledning att skifta mellan "0" och "till", beroende på om det var ljust eller mörkt ute. Enbart i läge "Till" kunde man få helljuset att vara tänt, men i läge "0" lyste inte instrumentbelysningen. På den tiden var det glödlampor, så de höll inte så länge, och en del av dem var rent jävliga att komma åt och byta. Jag körde alltid med läge "0" dagtid, och behövde aldrig byta någon instrumentbelysningslampa, på ca 47000 mil. Den enda lampa som gick sönder var den gröna som indikerade att halvljuset var tänt, för det var ju automatiskt, så den lyste hela tiden.

Nu är det ju lysdioder i instrumentbelysningen, så nu spelar det här ingen roll längre.
apersson850 skrev:Jag ser numera ingen anledning att ha den på "till" någonsin. Min har stått i läge "0" så länge jag haft bilen. Helljuset går att tända när det behövs, men det är ingen risk att man har det tänt av misstag på dagen.
Det är nog så Volvo har tänkt sig med funtionen... Inte tända av misstag alltså! :lol:
Vet inte om det bara är jag som tycks ha den turen? Men jag tycker jag möter rätt många, som på dagtid av misstag har helljuset på.
Antingen ser de inte att det lyser på instrumentpanelen, eller så är den lilla lampan trasig? :wink:
apersson850 skrev:På den 850 jag hade tidigare fanns det däremot en mycket god anledning att skifta mellan "0" och "till", beroende på om det var ljust eller mörkt ute. Enbart i läge "Till" kunde man få helljuset att vara tänt, men i läge "0" lyste inte instrumentbelysningen. På den tiden var det glödlampor, så de höll inte så länge, och en del av dem var rent jävliga att komma åt och byta. Jag körde alltid med läge "0" dagtid, och behövde aldrig byta någon instrumentbelysningslampa, på ca 47000 mil. Den enda lampa som gick sönder var den gröna som indikerade att halvljuset var tänt, för det var ju automatiskt, så den lyste hela tiden.
På samma sätt fungerade det på min 760 GLE -MY88. I "0" lös bara halvjuset, men inget inne i bilen. Och för att få belysning inne, vred man om till "till"... Rätt smart! Man glömde i alla fall inte vrida om när det var bäckmörkt ute... Visst, ljuset ute fanns, men det kändes helskumt att köra utan någon sem helst innerbelysning... :lol:

apersson850 skrev:Nu är det ju lysdioder i instrumentbelysningen, så nu spelar det här ingen roll längre.
Ja, tacka vet jag utveckling och modern teknik... Nästa steg som jag förstår är de så kallade "road trains", bilra som följer varandra helt själva på vägen... Låter säkert, miljövänligt och allt sådant vettigt, MEN! :shock: Vart tog det roliga vägen ??:-/ Att köra bil? :wink:

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]